Els robots ja estan ací
La intel·ligència artificial està cridada a revolucionar el món com el coneixem, però planteja alguns reptes morals i ètics.
Escoltar, veure i entendre com els humans. A més, ser capaços de prendre decisions. Les màquines i la intel·ligència artificial són cada vegada una realitat més freqüent en el nostre entorn. Una disciplina que està cridada a revolucionar el nostre estil de vida i que ja està present, per exemple, en les xarxes socials o en eines com Gmail o l'assistent d'Apple, Siri. En opinió de Lasse Rouhiainen, expert en noves tecnologies “Facebook nohauria pogut ser mai el que és sense aquesta tecnologia”.
Segons l'expert, que acaba de publicar el llibre Inteligencia artificial. 101 cosas que debes saber hoy sobre nuestro futuro, aquesta disciplina portarà grans canvis en àmbits com ara la salut o l’educació, a través dels xatbots, amb la possibilitat de transmetre informació de manera més ràpida i interactiva. Una altra de les transformacions, la desaparició dels teclats i la realització de tasques dirigides a través de la veu. A pesar d'això, la incorporació d'aquesta disciplina també planteja alguns interrogants, com ara, què passarà amb molts llocs de treball.
Per a Rouhiainen, és cert que tal vegada les màquines acaben realitzant algunes tasques que a hores d'ara estan desenvolupades per humans i que, per tant, puguen acabar amb alguns treballs. Però també comenta casos en què les possibilitats que s'obrin han sigut molt majors a les pèrdues. “Els països on més s'utilitzen robots són llocs on menys atur hi ha, com per exemple Corea, el Japó o Alemanya, perquè han ajudat a fomentar la innovació”, ha assegurat Rouhiainen. A més, segons l'expert, es crearan noves oportunitats en sectors com ara la innovació en l’àmbit energètic, el canvi climàtic, els cuidats a les persones o l’economia digital.
Els problemes ètics derivats de l'ús d'informació privada
El principal perill per a aquest expert són les implicacions ètiques derivades de l'ús de dades i d'informació dels usuaris i les usuàries per part de les màquines. “Si Google desenvolupa una tecnologia i sent tot el que una persona diu, sabrà més sobre ella i oferirà productes més relacionats amb els seus gustos, la qual cosa té implicacions pel que fa a la privacitat”, ha indicat Rouhiainen.
En aquest sentit, l'autor creu que Europa hauria de ser la que prenga la iniciativa per a regular el sector, ja que creu que altres indrets del món, com ara la Xina o els Estats Units, no tenen tant en compte l’impacte social de les tecnologies i que primer van altres interessos, ja siguen polítics o econòmics. Malgrat tot, l'expert assenyala que cal no tindre por: “El més perillós seria no fer res”, ha conclòs.