Retiren un anunci de suc de taronja després de la denúncia d’AVA davant Autocontrol

L’associació d’agricultors considera que la publicitat era un atac infundat al consum de taronges fresques

Imatge d'arxiu de suc de taronja
Imatge d'arxiu de suc de taronja / Shutterstock

L'empresa J. García Carrión ha retirat la difusió d'un anunci de suc de taronja de Don Simón després de la denúncia presentada per l'Associació Valenciana d'Agricultors (AVA-Asaja) davant Autocontrol sobre el contingut.

El jurat d'Autocontrol, organisme independent d'autoregulació de la indústria publicitària a Espanya, ha comunicat a l'organització agrària que García Carrión ha retirat l'anunci, que començava amb el missatge "Sabia vosté que la taronja una vegada agafada de l'arbre va perdent propietats?".

L'escrit de la secretaria del jurat expressa que una vegada rebuda la reclamació, l'empresa ha respost que s'acull al reglament del jurat de la publicitat d'Autocontrol i "retira la difusió de l'espot objecte de la present reclamació", per la qual cosa s’arxiva l'expedient sense que siga necessari traslladar-lo al jurat.

AVA havia denunciat aquesta campanya publicitària de Don Simón perquè suposava, al seu judici, un atac infundat al consum de taronges fresques amb l'afany comercial d'aquesta companyia per encoratjar la compra dels seus sucs industrials. A la vista d'aquest resultat, l'associació insta l'empresa a no tornar a usar "missatges nocius per al conjunt del sector citrícola". 

L'associació per a la promoció del consum de fruites i hortalisses 5 al dia ha donat suport a la reclamació mitjançant un comunicat en el qual desmenteix que la fruita perda valor nutritiu i propietats saludables des de la recol·lecció fins al moment de consum. En l'escrit es detalla que el control de les condicions de conservació (temperatura, llum, humitat, etc.) permeten preservar les fruites i hortalisses durant llargs períodes sense que patisquen canvis sensorials o nutritius rellevants i, per tant, mantenen les seues propietats nutricionals des del camp a la taula.

AVA ha afegit en la seua reclamació a Autocontrol conclusions de l'Institut Valencià d'Investigacions Agràries (IVIA) que avalen que sucs com l'elaborat per Don Simón necessiten un tractament d'alta temperatura que afecta les qualitats organolèptiques, especialment el sabor, mentre que el suc espremut quan es consumeix és més fresc, té un sabor més natural i, a més, en el cas d'emprar taronges del nostre territori, fomenta el consum de productes de quilòmetre zero, la qual cosa redunda en un menor impacte mediambiental en comparació amb la contaminació que emet el transport marítim des de milers de quilòmetres de distància.

No és la primera vegada

Segons recorda en un comunicat, el 2007 Autocontrol ja va obligar Don Simón a eliminar dels seus anuncis la referència al fet que els sucs eren "cent per cent naturals", i el 2009 AVA li va recriminar dos missatges que deien que els sucs acabats d'esprémer tenen més propietats nutritives que les taronges fresques i que resulta més barat adquirir els seus envasos refrigerats que comprar els cítrics directament en la fruiteria.

"Hi ha moltes maneres positives perquè una empresa promocione els seus productes, i no ens sembla acceptable recórrer a mitges veritats o a eslògans confusos que persegueixen vendre més a costa d'atacar a l'altre", conclou AVA.

També et pot interessar