Les residències de majors hauran de comunicar la impossibilitat de conservar i retirar cadàvers

Els centres residencials queden subjectes a la inspecció dels serveis sanitaris de les comunitats autònomes.

La reisdència DomusVi d'Alcoi
La reisdència DomusVi d'Alcoi / À Punt NTC

Les residències d’ancians hauran de comunicar immediatament a les autoritats de les comunitats autònomes i delegacions del govern espanyol situacions excepcionals, com ara la impossibilitat de conservació i retirada de cadàvers per l’absència de serveis funeraris disponibles derivada de la crisi del coronavirus.

Així ho posa de manifest una nova orde que estableix mesures complementàries de caràcter organitzatiu i de subministrament d’informació en l’àmbit dels centres de serveis socials de caràcter residencial, publicada aquest dimarts en el BOE.

Aquesta orde arriba després que membres de les forces armades trobaren ancians morts en algunes residències, fet pel qual el govern espanyol iniciarà una investigació per a aclarir els fets.

A més de la impossibilitat de gestionar adequadament la conservació i retirada de cadàvers, els centres residencials hauran de comunicar immediatament la concurrència d’altres situacions excepcionals com la incapacitat, per absència de mitjans personals, materials, circumstàncies físiques o d’una altra índole, de complir les normes d’aïllament.

Així mateix, hauran de notificar qualsevol altra circumstància anàloga que pose en greu perill la integritat i el sosteniment del servei que es presta.

En aquest casos, les autoritats competents valoraran la situació, i auxiliaran de manera coordinada activant tots els mitjans ordinaris i excepcionals disponibles en el seu territori.

Intervenció de residències

L’orde també preveu que les comunitats autònomes puguen intervindre les residències d’ancians en funció de la situació epidèmica i assistencial de cada centre per a ordenar l’alta, la baixa, la reubicació i el trasllat dels residents a un altre centre del seu territori. També per a establir les mesures oportunes per a la posada en marxa de nous centres residencials i la modificació de la capacitat o organització dels existents.

A més, les comunitats autònomes podran modificar l’ús dels centres residencials per a utilitzar-los com a espais per a ús sanitari.

Finalment, els centres residencials queden subjectes a la inspecció dels serveis sanitaris de la comunitat autònoma, que podran realitzar-les en qualsevol moment i estan autoritzats per a ordenar actuacions destinades a complir amb les normes.

També et pot interessar