La religió deixarà de comptar per a la nota mitjana

El Consell, "en sintonia" amb la nova llei educativa, però analitzarà detalladament les mesures proposades.

La nova llei també planteja eliminar les revàlides de finalització de Primària, Secundària i Batxillerat
La nova llei també planteja eliminar les revàlides de finalització de Primària, Secundària i Batxillerat / Europa Press

Segons l'esborrany de reforma de la LOMQE del Govern d'Espanya, la religió ja no serà matèria d'oferta obligatòria en 1r i 2n de Batxillerat, i la qualificació no comptarà en la nota mitjana d'accés a la universitat ni en beques.

La proposta per a la modificació de la llei orgànica d'educació, elaborat pel Ministeri d'Educació, també planteja eliminar les revàlides de finalització de Primària, Secundària i Batxillerat, i introdueix l'assignatura d'educació en valors cívics i ètics en un curs d'Educació Primària i en un altre de l'ESO, 

Ara, aquest document se sotmetrà a consultes en la comunitat educativa, davant la possible aprovació en Consell de Ministres abans de finalitzar l'any. 

El seu objectiu és "corregir els aspectes que més han vulnerat la igualtat d'oportunitats" de la LOMQE, dissenyada per l'exministre José Antonio Wert, i aprovada en 2013, malgrat les protestes que va provocar.

En matèria de concerts s'eliminen les referències a "una demanda social" per a accedir a l'educació privada subvencionada i es reforçarà el principi de no discriminació per gènere. Així, desapareix la referència Al fet que "l'educació diferenciada no es considera discriminació per gènere" i es prioritzaran els concerts amb els centres que es regisquen pel principi de la coeducació.

El ministeri també pretén "evitar qualsevol efecte segregador derivat de l'aplicació de programes d'ensenyament plurilingües", i es modificaran els criteris de baremació, reconeixent les situacions de famílies monoparentals, víctimes de violència de gènere o de terrorisme, entre altres.

Pel que fa a les competències de l'Estat i les comunitats autònomes, es determina deixar en mans d'aquestes la regulació de l'ús de la llengua cooficial i de l'escolarització associada a ella.

El Consell, "en sintonia" amb les propostes

La Conselleria d'Educació ha assenyalat que la proposta de modificació de la Llei orgànica de millora de la qualitat educativa (LOMCE) feta pel Ministeri d'Educació, està "en sintonia" amb les accions de l'executiu autonòmic.

Tanmateix, el conseller d’Educació, Vicent Marzà, ha explicat que hauran d’analitzar detalladament totes les mesures proposades. 

FSIE demana a Marzà que "es plante" 

FSIE ComunitatValenciana, el sindicat majoritari en l'ensenyament concertat, ha reclamat al conseller d'Educació, Vicent Marzà, que "es plante" davant de la proposta del govern central i, en concret, contra l'eliminació de la demanda social.

El FSIE ha demanat al conseller que "faça un pas avant" pels 170.000 alumnes i els 15.000 professors que estudien i treballen en centres concertats a la Comunitat, ja que la demanda social "permetia una convivència harmònica entre l'ensenyament públic i la concertada".

Per a aquesta entitat, el Ministeri "està sembrant la discòrdia i obrint la porta a una reducció de la llibertat educativa emparada en la Constitució i defensada per diferents sentències judicials. Segons ells, és "una conspiració contra l'ensenyament plural a què el Consell ha d'oposar-se".

Aquesta proposta de reforma, segons el parer del sindicat, "posa en risc un sistema consolidat a la Comunitat Valenciana, on el 35% dels alumnes estudien en centres concertats".

La comunitat educativa creu insuficient la proposta

 

Docents, famílies, estudiants i sindicats de la comunitat educativa titllen d'insuficients les mesures de la proposta de reforma del Govern de la Llei Orgànica d'Educació, demanen la derogació de la LOMQE i una reforma profunda del sistema educatiu.

Els estudiants, encara que veuen "amb bons ulls" aquestes propostes, creuen que l'executiu hauria de ser "més valent" i no limitar-se a resoldre els problemes urgents del sistema educatiu. Per això, la Confederació Estatal d'Associacions d'Estudiants, demana que se senten les bases d'un model educatiu més estable i anuncia una bateria de propostes per a escometre aquesta reforma.

El sindicat de docents ANPE considera que el document "és una de tantes reformes que s'han succeït" i critica que només arreplegue "canvis legislatius superficials sense la reforma profunda que necessita el nostre sistema educatiu".

La confederació de pares i mares de l'alumnat creu que és una proposta "molt positiva", perquè "ja és hora que es retire la LOMQUE, que ha sigut una llei nefasta per a l'educació a Espanya". A més, diu que els set blocs de què consta aquesta proposta arrepleguen algunes de les reivindicacions de la seua organització i anuncia que presentarà algunes propostes pròpies sobre el document del ministeri.

També et pot interessar