Ramón Lledó (Consell Valencià de Col·legis d'Advocacia): “Vam atendre en persona més de 3.000 afectats per la dana però les telefonades en van ser moltes més”

Deu dies foren prou per a posar en marxa el dispositiu especial d’assistència jurídica als damnificats per les inundacions, integrat per “una allau de lletrats que hi volien ajudar”

José Eduardo Ramon Lledó, membre del Consell Valencià de Col·legis d'Advocacia / À Punt NTC

Ha fet nou mesos de la devastadora dana del passat 29 d’octubre, que va arrasar nombrosos municipis de la província de València. 228 persones van morir víctimes de les inundacions i moltes famílies ho van perdre literalment tot.

Per tal d’ajudar estes persones i prestar-los assessorament jurídic i suport en unes setmanes dramàtiques, el Consell Valencià de Col·legis de l’Advocacia, en coordinació amb la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública, va posar en marxa el passat mes de novembre (a penes deu dies després de la dana) un dispositiu especial dirigit específicament a atendre les consultes de les persones afectades.

Un dels advocats que participaren en este servici especial és José Eduardo Ramón Lledó, membre d’este Consell dels advocats valencians i coordinador del torn d’ofici, que ha passat este dimecres pels micròfons de Les notícies del matí.

Des de la seua creació, el novembre del 2024, i fins al passat mes de febrer, els advocats que prestaven este servici van atendre presencialment 3.000 persones afectades per la barrancada, però el nombre total de persones ateses va ser molt superior, com ha assegurat Ramón Lledó.

Les 3.000 persones de què es parlava o que es parla en febrer són les persones assistides personalment. Però n’han sigut moltes més, ja que s’ha prestat també assessorament telefònic fins al passat mes de juny

Formació específica per a atendre els damnificats per la dana

Este servici, integrat exclusivament per advocats del torn d’ofici, es va crear en només deu dies i tots aquells que hi volgueren prendre part —“una allau de lletrats que volien ajudar”— en paraules de Ramón Lledó, van haver de superar també en temps rècord un curs d’especialització per a prestar el millor assessorament i suport a aquells que ho havien perdut tot:

Les persones telefonaven o venien i n’hi havia gent que ho havia perdut tot; havia perdut el cotxe, els mobles de la casa, no sabia què anava a fer perquè no podia desplaçar-se per a treballar... Nosaltres els ajudàvem a tramitar les ajudes per als vehicles que havien perdut, per la reclamació per d'anys a la vivenda i també els donaven suport moral si havien tingut alguna pèrdua personal.

El torn d'ofici, poc valorat i mal pagat

Les últimes dades disponibles situen la Comunitat Valenciana com una de les autonomies més compromeses amb la justícia gratuïta, juntament amb Andalusia.

El 2024 el nombre d’advocades i advocats valencians inscrits en el torn d’ofici va augmentar en un centenar, fins a vora 4.500 professionals inscrits. Un fet que “contrasta amb el que està passat amb alguns col·legues de la resta de l’Estat espanyol”, on la tendència és a la baixa, com afirma Ramón Lledó. El motiu són, explica, les condicions dels lletrats i lletrades del torn d’ofici.

“El torn d'ofici és una cosa que no està prou valorada”, lamenta Ramón Lledó. “Està molt mal pagada pel que fa als honoraris de lletrats”.

Especialment, afegix, “aquells que depenen del Ministeri perquè les comunitats autònomes no tenen assumides les competències, que tenen unes compensacions sobre la tasca que fan molt baixetes”, ha asseverat el coordinador del torn d’ofici.

Tot i això, a la Comunitat Valenciana “estem en la taula mitjana-alta de la classificació, estem bastant bé; tot i que sempre hi ha coses per millorar i sempre hi estem reclamant”.

Ramón Lledó també ha destacat que la Generalitat ha estat sempre al dia en els pagaments al seu col·lectiu pels servicis prestats: "Nosaltres hem d'agrair a la Conselleria que, com a servicis socials, estem cobrant puntualment. Nosaltres fem certificacions bimestrals i al mes següent de la certificació bimestral cobrem. Sempre han sigut puntuals, des de fa temps".

Hi ha bona sintonia amb la Conselleria des de ja fa prou de temps, abans amb Gabriela Bravo i ara també, des què l'ha assumida el Partit Popular

També et pot interessar

stats