Quinze detinguts i 62 investigats per estafes en línia en 18 províncies, entre altres València i Castelló
Amb SMS i telefonades fraudulentes es feien passar per entitats bancàries per tal d'obtindre accés als comptes de les víctimes
La Guàrdia Civil de Valladolid ha detingut quinze persones i n'investiga 62 més en desarticular una organització criminal dedicada a cometre estafes a través d'internet i que actuava en díhuit províncies, entre altres València i Castelló, segons ha informat aquest dimarts la delegada del Govern a Castella i Lleó, Virginia Barcones.
Centenars de persones han resultat afectades en tot Espanya pels delictes comesos per aquesta xarxa, que operava en concret a Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona, les Balears, Osca, València, Las Palmas, Castelló, Cadis, Sevilla, Còrdova, la Corunya, Ourense, Madrid, Toledo, Múrcia i Navarra. Els detinguts i els investigats estan relacionats amb la xarxa per haver comés, suposadament, diversos delictes d'estafa, blanqueig de capital, organització criminal i delictes d'intromissió informàtica en diverses províncies espanyoles. L’organització es dedicava a estafar centenars de clients d'entitats bancàries utilitzant les noves tecnologies d’informació i comunicació, utilitzant les tècniques d'engany com ara l’smishing o el vishing.
Les investigacions s’iniciaren el juny de l’any passat després de 54 denúncies presentades en diverses localitats de la demarcació territorial de la Guàrdia Civil de Valladolid, per un import de 111.290 euros. Tots eren clients d'entitats bancàries que van rebre telefonades i SMS que suplantaven el seu banc en què els demanaven l'accés a l'aplicació bancària per motius de seguretat. D’aquesta manera, els estafadors tenien accés ple a les seues credencials i les usaven per a fer transferències a altres comptes i furtar així els diners.
Noves formes d’estafar
El mètode de l'smishing consisteix a enviar missatges de text (SMS) massius que simulen ser d’una entitat bancària real. En aquests missatges es proporciona un enllaç d’accés a un web fraudulent controlat pels ciberdelinqüents per a apoderar-se de les dades d'accés a la banca virtual/digital dels clients. Una vegada obtingudes les dades, els estafadors fan transferències a altres comptes sense que el titular se n’adone.
La tècnica del vishing consisteix a fer telefonades en què es guanyen la confiança de la víctima simulant ser de la seua entitat bancària de confiança. L’objectiu és obtindre informació personal com ara nom i cognoms, correu, domicili i part de les dades de la seua targeta de crèdit. Un empleat fictici informa les víctimes que s'està generant una incidència i que rebrà un SMS amb un codi que ha de facilitar per a resoldre-la. Després, els estafadors desvien els diners dels comptes de les víctimes a comptes bancaris que gestionen ells.