Quan despenges el telèfon amb un simple "sí" corres este risc

El Banc d'Espanya avisa que els ciberdelinqüents poden aprofitar la resposta per a gravar-nos la veu i utilitzar-la per a suplantar la nostra identitat en activitats fraudulentes

Una dona parlant per telèfon (arxiu)
Una dona parlant per telèfon (arxiu) / Shutterstock

Contestar el telèfon amb un "sí?", a priori inofensiu, és un costum prou habitual i molt estés, però que ens pot ficar en un embolic si tenim la mala sort de trobar-nos un ciberdelinqüent en l'altre costat de la línia. És l'avís que ha fet este dijous el Banc d'Espanya en una nova publicació de la sèrie "Protegeix-te contra el frau", en el portal del client bancari, on analitza esta variant de les estafes telefòniques o vishing, coneguda com el frau del "sí".

Mitjançant esta pràctica, els infractors poden aprofitar la resposta telefònica de la víctima per a gravar-li la veu i utilitzar-la amb l'objectiu de suplantar la seua identitat en activitats fraudulentes.

Actualment no existeixen sistemes que permeten autoritzar operacions o contractar serveis bancaris només amb la veu, ja que sempre es requereixen altres dades personals. Per això, els delinqüents utilitzaran tot tipus de mangarrufes per a guanyar-se la nostra confiança i sostraure'ns més dades.

Per exemple, poden suplantar el personal d'un banc o d'una altra empresa i formular preguntes aparentment innocents com "has autoritzat una transacció ara?" o "estàs d'acord a rebre actualitzacions dels nostres serveis?". Altres vegades, s'inicia una locució automàtica que ens adverteix que hem contractat una subscripció "prèmium" en algun producte o servei per un determinat import i després s'interromp la comunicació, amb la finalitat que tornem la telefonada per a cancel·lar este hipotètic servei. Un pas per al qual ens demanaran dades com el número de compte, l'adreça o el DNI.

En cas de rebre una trucada sospitosa d'un número desconegut, el millor és desconfiar i penjar el telèfon, però si contestem, és millor dir un "bon dia" o un "hola", i en cap cas facilitar dades personals ni bancàries, explica el supervisor del sistema financer espanyol. També és aconsellable vigilar els moviments dels comptes bancaris per a verificar que no hi haja res inusual, i buscar en internet el número de telèfon que ens ha cridat per a veure si es tracta d'una telefonada sospitosa de ser fraudulenta.

També et pot interessar

stats