La psicòloga Carolina Garcia advertix sobre el Black Friday: "Quan comprem en línia no tenim control del que gastem"
L'experta, terapeuta de Projecte Home, explica en 'Les notícies del matí' què passa al cervell quan rep el bombardeig de rebaixes i alerta del perill de caure en comportaments addictius
Este 28 de novembre, últim divendres del mes, s'ha consolidat en el sector comercial el que anomenem Black Friday, una cita originària dels Estats Units que cau l'endemà del Dia d'Acció de Gràcies i amb la qual s'inaugura la temporada de les compres de Nadal. Estem a les portes d'un cap de setmana amb grans descomptes en tots els sectors, tant en establiments menuts com en els grans magatzems i també en les tendes virtuals. Davant de la temptació de comprar sense control, Les notícies del matí ha entrevistat este divendres la psicòloga Carolina García, terapeuta de Projecte Home, per a reflexionar sobre el que passa en el cervell quan rebem estos impulsos per a consumir i gastar de forma compulsiva.
L'experta ha advertit dels perills que això pot implicar per a les persones a tendències addictives i també sobre el risc de les compres per Internet, perquè és més difícil gestionar el control de l'impuls: "Quan comprem en línia no tenim control sobre què gastem, perquè a més ho podem fer en qualsevol lloc i moment", ha apuntat.
Els impulsos que ens fan consumir a través de la publicitat i gastar de forma compulsiva poden portar les persones a adoptar comportaments addictius. "Hi ha un circuit de recompensa en el cervell, que segrega dopamina cada vegada que comprem i això ens genera plaer", ha explicat la terapeuta. El problema ve amb el que s'anomena tolerància, que varia en cada cas i que fa que els individus necessiten cada vegada més quantitats de la mateixa substància perquè el cervell senta el mateix. "Amb les compres comencem fent-ho una vegada al mes; tenim la recompensa i augmentem l'acte de comprar a cada setmana, i una altra, i una altra... I després necessitarem un dia, un altre... Hem d'augmentar les quantitats i el cervell necessita cada vegada més per a sentir eixe plaer", ha resumit García.
Segons ha assenyalat, hi ha unes conseqüències d'este "cercle viciós" que es veuen ràpidament a escala econòmica, però també hi ha uns altres elements que compliquen la vida quotidiana per la "desregulació emocional" que patix la persona afectada per este comportament addictiu. Per exemple, ha dit, pot influir en les relacions amb la parella, els amics o la família quan les compres arriben a monopolitzar temes de conversa o hàbits.
Per a combatre esta situació, l'especialista ha posat el focus en la importància de la teràpia per a fer conscient la persona del problema que té i ajudar-la a aprendre a controlar els impulsos. A més, ha enumerat una sèrie de consells per a poder enfrontar estos períodes marcats pel bombardeig continu de rebaixes comercials: tractar de pagar en efectiu i deixar a casa les targetes, tindre un pressupost tancat abans d'eixir de compres, elaborar un llistat de què realment necessitem basat en una "reflexió crítica", eliminar l'opció de pagar amb els mòbils o fins i tot cancel·lar subscripcions a servicis que ens saturen d'anuncis. I, en els casos més extrems, anar acompanyats a les tendes per persones de l'entorn que coneguen el problema que patim i ens puguen parar en un moment determinat. Són, en definitiva, estratègies per a controlar els impulsos que ajuden a tindre una despesa més racional.