Les protestes pel dret a l’habitatge ixen al carrer a València, Alacant i Castelló contra l’especulació immobiliària

Els sindicats de llogateres de les tres ciutats convoquen manifestacions junt amb desenes de mobilitzacions arreu d'Espanya al llarg del cap de setmana

Cartell del web del Sindicat de Llogateres de València
Cartell del web del Sindicat de Llogateres de València / À Punt Notícies

Els col·lectius pel dret a l’habitatge de València, Alacant i Castelló ixen este dissabte al carrer per a denunciar l’especulació immobiliària, l’augment del preu de la compra i el lloguer i les dificultats creixents per a accedir a una vivenda digna.

Unes mobilitzacions que es reproduiran en desenes de ciutats d'Espanya, inclosa una gran manifestació a Madrid que començarà a les 12:00 h.

Les concentracions arriben després que este divendres el Congrés tombara els dos decrets de vivenda plantejats pel govern d'Espanya, fet que ha reforçat les pressions de l'avançament electoral. Els socis d'investidura Junts, PNB i CC han rebutjat el segon decret de la renovació automàtica de lloguers junt amb el PP, Vox i UPN. En el cas del primer decret, a estos tres últims partits també se'ls ha sumat Junts.

Castelló: concentració a la plaça de Maria Agustina

A Castelló de la Plana, la plaça de Maria Agustina acollirà este dissabte, 3 d’octubre, a les 12:00 h, una concentració per a reivindicar el dret a l’habitatge. La mobilització se suma a les protestes que s’estan estenent per diferents punts d’Espanya arran del desnonament de Maricarmen, a Madrid, i que tenen un dels punts centrals a la Puerta del Sol amb l'acampada que es manté.

La convocatòria, amb el lema "Pel dret a l'habitatge. Fem fora especuladors i rendistes", vol visibilitzar les dificultats per a accedir a una vivenda, en un context d’encariment dels lloguers i de problemes per a trobar allotjaments a preus assumibles, especialment entre els jóvens i les famílies.

Castelló se suma així a les mobilitzacions convocades en altres ciutats del territori espanyol, entre les quals hi ha València i Alacant.

Cartell promocional de la manifestació a Castelló
Cartell promocional de la manifestació a Castelló

València: una marxa contra els rendistes i els especuladors

A València, el Sindicat de Llogateres ha convocat una manifestació que començarà este dissabte a les 11:00 h a la Porta de la Mar i acabarà davant del Palau de les Arts, on està previst que concloga davant de la trobada immobiliària i d’inversors Valencia Real Estate Summit 2026.

La protesta vol denunciar els preus que consideren "impossibles" tant per a comprar com per a llogar una vivenda, així com els desnonaments, la infravivenda i el sensellarisme. La mobilització assenyala directament els rendistes i els especuladors immobiliaris, als quals el sindicat acusa de quedar-se amb una part important dels ingressos de les treballadores mentre el cost de la vida continua augmentant.

Amb el lema "Contra el rendisme" i la consigna "Fora especuladors i rendistes", el Sindicat de Llogateres reclama un canvi en les condicions de vida de les treballadores. En este context, la convocatòria defensa que "no pot ser que viure ens coste la vida" i planteja la necessitat de "caminar cap a una vaga general" per a reclamar unes condicions de vida dignes.

"Ahir el Congrés va votar a favor del rendisme i l'especulació. Estem abocant moltes treballadores al suïcidi, com el cas de l'Olga i Javier, que es van suïcidar en les darreres setmanes a Catalunya. Estem vivint situacions al límit, com el cas de Daniel que intentaren desnonar esta setmana a Burjassot. No podem més i ens hem d'organitzar per a acabar amb esta crisi de l'habitatge", ha explicat este dissabte Júlia Sendra, portaveu del Sindicat d'Habitatge València.

"Hem decidit eixir hui per a mostrar amb contundència, no sols la nostra oposició radical a l'agressió del capital que arruïna projectes de vida socials, sinó també a la submissió de diferents aparells de l'estat als interessos del capital. Ja no volem molles, volem el pa, i l'aconseguirem amb una lluita unida i contundent", ha assegurat José Luis González Messeguer, portaveu de la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca.

"Hi ha moltíssima ràbia als carrers, sabíem que era una proposta de mínims i ni això s'ha aconseguit, així que nosaltres cridem a totes a unir-se a la vaga general", ha apuntat Andrea Leixos, portaveu del Sindicat d'Inquilins de València.

Alacant: manifestació i acampada contra les mesures d’habitatge

A Alacant, els sindicats de vivenda Carolines i Zona Nord han convocat una manifestació este dissabte, 3 d’octubre, a les 18:00 h, amb eixida des de la plaça de les Oliveretes i final a la plaça de la Muntanyeta, on després està prevista una acampada que ja té autorització.

Des del Sindicat de Vivenda de la Zona Nord, David Yáñez, i des del Sindicat de Vivenda de Carolines, Carlos Pastor, defensen que les mesures anunciades són insuficients per a resoldre les dificultats d’accés a l’habitatge.

A més, la setmana que ve començarà l’organització del Sindicat d’Inquilines d’Alacant, que ha nascut esta setmana, que ha convocat una trobada sindical per al dimecres 7 d’octubre. L’organització anima les persones interessades a participar en el sindicat o a obtindre’n més informació a posar-se en contacte amb els promotors per a assistir a la trobada.

Cartell informatiu de la manifestació d'Alacant
Cartell informatiu de la manifestació d'Alacant

Madrid manté l’acampada a Sol i una manifestació amb quatre eixos

El Sindicat d’Inquilines ha convocat desenes de manifestacions este dissabte en diferents ciutats espanyoles per a reclamar una rebaixa del 50% dels lloguers, contractes indefinits i l’expropiació dels habitatges en mans de fons voltor.

La manifestació de Madrid començarà a les 12:00 h, amb quatre columnes que eixiran de la plaça d’España, Atocha, l’hospital de La Princesa i la glorieta d’Emilio Castelar, i que confluiran a Cibeles, davant de l’Ajuntament. També hi haurà una columna des de la Puerta del Sol, on continua l’acampada iniciada arran del desnonament de Maricarmen, de 87 anys. Els sindicats d’inquilines plantegen la mobilització com un pas més per a impulsar una vaga general pel dret a l’habitatge.

També et pot interessar

stats