El Parlament Europeu aprova poder traure el carnet de conduir als dèsset anys
L'Europarlament ha aprovat renovar la normativa comunitària de conducció, que accelera l'obtenció de permisos, establix un període de prova per a novells i facilita que les sancions siguen transfrontereres, entre altres novetats; canvis que tardaran quatre anys a aplicar-se

El Parlament Europeu ha aprovat "modernitzar" la normativa comunitària en matèria de permisos de conducció mitjançant la renovació de la Directiva (UE) 2022/256 i el Reglament (UE) 2018/1724. Este canvi normatiu avala, entre altres novetats, la possibilitat de tindre un carnet de conduir des dels dèsset anys. Encara que tinguen el carnet, hauran d'anar acompanyats amb un adult fins que tinguen díhuit anys.
El Consell de la Unió Europea i el Parlament Europeu van tancar el març l'acord polític, que este dimarts ha avalat la majoria de l'Europarlament. La normativa vol resoldre el dèficit de conductors facilitant l'accés al permís convencional i els professionals. Permetran obtindre el permís per a camions (categoria C) en complir els 18 anys i el d'autobusos (categoria D), als 21. Això sí, sempre que tinguen un certificat de competència professional —en cas contrari, hauran d'esperar als 21 i 24 anys, respectivament—.
Dos anys de prova per a conductors novells
Les facilitats per a obtindre el permís vindrà acompanyades de més control per als conductors novells. Se'ls establirà un període de prova d'almenys dos anys. Un termini durant el qual s'enfrontaran a normes més estrictes i a sancions més dures davant d'incompliments com el de conduir sota els efectes de l'alcohol, no cordar-se el cinturó de seguretat o emprar sistemes de retenció infantil.
Les sancions, transnacionals
També es contemplen mesures per a penalitzar la conducció imprudent a l'estranger, garantint l'execució transfronterera de les sancions (retirada, suspensió o restricció). Es comunicaran les sancions al país que ha expedit el carnet i es faran extensibles d'una manera coordinada al conjunt de la Unió Europea. És a dir: qui perda el carnet en un país no podrà conduir en cap altre dels 27.
Nou permís digital
La revisió normativa activarà també la implantació de la versió electrònica del permís de conduir, accessible des d'un telèfon mòbil. Este nou format de permís es convertirà gradualment en el principal a la UE. Tanmateix, perviurà el dret a un carnet físic, que quan se sol·licite haurà d'expedir-se en tres setmanes màxim.
El carnet, vàlid quinze anys
La validesa en els permisos de conducció per a motocicletes i automòbils s'amplia a quinze anys, si bé es deixa els estats la possibilitat de limitar-ho a deu anys si el carnet s'utilitza també com a document nacional d'identitat. Per a camions i autobusos, la validesa es limita a cinc anys. Les autoritats nacionals podran acurtar-ne la validesa de tots els carnets als majors de 65 anys, per a sotmetre'ls a controls mèdics o cursos de reciclatge. D'altra banda, es manté l'obligació d'un reconeixement mèdic per a obtindre el primer permís o sol·licitar una renovació, i s'estipula que entre les proves cal que hi haja de visió i de salut cardiovascular.
Quatre anys de marge per a implantar les novetats
Les noves normes encara tardaran quatre anys a aplicar-se. Entraran en vigor vint dies després de la publicació en el Diari Oficial de la Unió Europea. Els països de la UE disposaran de tres anys per a transposar-les a la legislació nacional i un any més per a implantar-les.