Onze anys de l'accident de Spanair, un dels accidents aeris més greus ocorreguts a l'Estat

154 víctimes mortals i 18 ferits.

Familiars de les víctimes reten homenatge als morts per l'accident
Familiars de les víctimes reten homenatge als morts per l'accident

Aquest dimarts es compleixen 11 anys de l'accident de Spanair, un dels més greus ocorreguts a l'Estat. El vol JK5022 cobria la ruta Madrid-Gran Canària i es va estavellar poc després d'enlairar-se a l'aeroport Madrid-Barajas, deixant 154 víctimes mortals i 18 ferits. L'illa de Gran Canària i Madrid recordaran aquest dimarts a les víctimes amb actes i ofrenes florals per a commemorar aquest onzé aniversari.

L'aerolínia va fer fallida el 2012 i la causa judicial va ser tancada fa set anys. L'Associació d'Afectats del Vol JK5022 continua lluitant perquè s'elimine qualsevol falla en el sistema d'aviació civil i perquè es reconeguen els drets dels afectats per accidents aeris. A més, no confien que en la comissió d'investigació de l'accident del vol JK5022 que es va obrir en el Congrés el 5 de juliol del passat any contribuïsca a depurar responsabilitats, però esperen que ajude a revisar el cas. 

Les compareixences van deixar clar que la mobilització dels afectats i les seues reclamacions estan darrere de les principals millores en assistència a víctimes i que Spanair no va estar a l'altura perquè no va mostrar sensibilitat i proporcionar la llista de passatgers amb celeritat.

Segons Barajas, el temps de resposta va ser "raonable", l'orografia no va afectar l'operatiu -encara que no s'havien realitzat simulacres en la zona del rierol- i la principal causa de la complexa assistència a ferits va ser la deflagració. Els afectats, no obstant això, consideren que va ser "caòtic", lamenten que no s'haja assumit cap responsabilitat o no es recorden molts aspectes. També, que el fabricant no aportara proves per a comprovar si existia una fallada de disseny obviat en la investigació.

Un abans i un després en seguretat aèria

La tragèdia de Spanair va marcar un punt d'inflexió en la seguretat aèria a Espanya i en assistència a víctimes. Després de la catàstrofe, el Parlament Europeu va aprovar en 2010 l'obligació per a les aerolínies de facilitar la llista de passatgers en un màxim de dues hores en cas de sinistre, a petició d'Espanya, i l'obligatorietat d'un pla d'assistència.

A més del Programa Estatal de Seguretat Operacional per a l'Aviació Civil (PES), Espanya va aprovar al maig de 2014 el protocol de coordinació per a l'assistència a les víctimes d'accidents aeris i els seus familiars, es va crear una xarxa sobre la Seguretat de l'Aviació Civil i es van emetre fins a 31 recomanacions. 

Homenatges en memòria de les víctimes

L'aniversari de la tragèdia serà commemorat amb diversos actes i ofrenes florals. 

Per una banda, a Las Palmas l'acte central tindrà lloc aquest dimarts al migdia a la plaça de la Memòria, on es realitzarà una ofrena floral i es llegiran poemes. A la vesprada tindrà lloc una missa a la catedral de Las Palmas en record a les víctimes. Per altra banda, a Madrid es realitzarà una ofrena floral al voltant del monument en memòria i record als passatgers del vol JK5022 del parc Juan Carlos I de Madrid, on, prèviament, l'associació celebrarà una roda de premsa. Música i poemes acompanyaran també l'homenatge a les víctimes, que continuarà en la terminal 2 de Barajas. Allí es dipositaran roses blanques a les plaques de bronze amb els noms dels 154 morts.

Els actes conclouran en el lloc de l'accident, en l'annex de la pista 36L, on es guardarà un minut de silenci a les 14:24 hores, la mateixa hora a la qual es va estavellar l'avió.

També et pot interessar

stats