La nova ordenança de mobilitat de València prioritza els vianants

La norma estableix que els patinets elèctrics han de circular pels carrils bici i per carrers assenyalats com ciclocarrers.

La nova ordenança de mobilitat de València prioritza els vianants
La nova ordenança de mobilitat de València prioritza els vianants

L'esborrany de la nova ordenança de mobilitat de la ciutat de València, presentat aquest dilluns pel regidor de Mobilitat Sostenible, Giuseppe Grezzi, dona prioritat als vianants i al transport públic, a més de prohibir que bicicletes i patinets elèctrics circulen per les voreres. 

Per primera vegada, introdueix els vehicles de mobilitat personal i patinets, prohibits fins ara, i estableix que els patinets elèctrics han de circular pels carrils bici i per carrers assenyalats com  a ciclocarrers, zones residencials i amb un límit de velocitat màxima a 30 km/h. 

A més, recull l’ampliació a 30 minuts de l'ús de les zones de càrrega i descàrrega i l’establiment d’una ORA exclusiva per a residents, entre altres novetats.

L'ordenança també introdueix la possibilitat que la bicicleta puga circular en els dos sentits per carrers residencials, zones de 30 i zones de coexistència d'usuaris, a més de regular per primera vegada la ciclologística i establir mecanismes per a controlar grans grups de turistes amb bicicleta.

Grezzi ha evitat posar data a l’aprovació definitiva del pla, encara que l'alcalde, Joan Ribó, ha assenyalat que el text comença ara el procés de la tramitació amb "l’esperança que al gener" es puga aprovar definitivament en el ple.

L'alcalde ha advertit que la mobilitat "està canviant de forma molt significativa" a les ciutats i hi havia "moltes coses a ordenar". Segons Ribó, aquesta nova norma "està pensada per a poder adaptar-se als canvis que vindran".

Grezzi ha apuntat que el "principi bàsic que impregna l'ordenança és la protecció de l'espai públic de qualitat" i que el més important són els vianants, ja que el 42% dels desplaçaments es fan caminant. El transport públic n’ocupa el segon lloc, seguit de bicicletes, els vehicles de mobilitat personal i posteriorment, motos i cotxes.  

El veïnat veu la regulació "confusa" i "difícil d'aplicar"

La presidenta de la Federació d'Associacions de Veïns de València, Maria José Broseta, considera que la regulació sobre patinets elèctrics que inclou la nova ordenança de mobilitat és "confusa" i "difícil d'aplicar". El moviment veïnal entén que permetre que els patinets circulen per zones per a vianants a una velocitat màxima de 10 quilòmetres per hora i a un metre dels que van a peu suposa "obrir la porta perquè es facen els amos dels espais d'ús exclusiu dels vianants", amb els "problemes de convivència" que aquest fet comporta. 

Una "presa de pèl" per al PP

El PP de València, per la seua banda, considera que la presentació de l'esborrany que es materialitzarà en la futura ordenança ha sigut "una presa de pèl" perquè el regidor Grezzi "ha ocultat la major part de les mesures que vol implantar" a la ciutat. Una de les mesures a què ha fet referència el regidor popular Alberto Mendoza ha sigut la prohibició de la circulació de motocicletes pel carril bus, una decisió que considera un "error" perquè redueix la seguretat de qui usa les motocicletes. De fet, ha retret a Grezzi haver admés aquesta prohibició "només davant les preguntes dels periodistes". 

També et pot interessar

stats