Nou pla de l'Ajuntament de Madrid per a combatre la contaminació

La norma entrarà en vigor dilluns i augmentarà les restriccions en el trànsit a tota la ciutat.

Imatge de la Gran Via a Madrid
Imatge de la Gran Via a Madrid / Daniel Álvarez Sánchez
06 d'octubre 2018 - 16:00

L’Ajuntament de Madrid ha posat en marxa un nou pla per a combatre la contaminació per diòxid de nitrogen (NO2). La mesura s’aplicarà a partir d’aquest dilluns i suposarà un augment de les restriccions en el trànsit a tota la ciutat.

El govern de Manuela Carmena va canviar el passat 27 de setembre el protocol contra la contaminació, que va aprovar al febrer de 2016, després de constatar que no era útil per a contrarestar els pics de NO2, ja que s’activava en molt poques ocasions. Així les coses, s’ha considerat que la manera de fer que el protocol siga més efectiu és que s’activen abans els tres nivells de contaminació per diòxid de nitrogen: preavís, avís i alerta.

Els tres nivells de nitrogen

El preavís s’activarà quan en dos estacions de mesura d’una mateixa zona se superen els 180 micrograms de N02 per metre cúbic durant dos hores consecutives, o en tres estacions qualsevol de la xarxa durant tres hores consecutives.

L’avís s’activarà quan en dos estacions d’una mateixa zona se superen els 200 micrograms per metre cúbic de N02 durant dos hores consecutives, o en tres estacions qualsevol de la xarxa durant tres hores seguides.

L’alerta s’activarà quan en tres estacions d’una mateixa zona se superen els 400 micrograms de N02 durant tres hores consecutives.

Les etiquetes de la DGT

La nova mesura, que afectarà per igual motocicletes i vehicles, substituirà el mètode de distinció entre les matrícules parelles i les imparelles. Ara, per a saber si una persona pot o no circular haurà de mirar l'etiqueta de la DGT que té el vehicle.

En l’actualitat hi ha 4 etiquetes: la 0 emissions, per als vehicles elèctrics; l’ECO, per als híbrids o vehicles ECO; la C, per als turismes i furgonetes de gasolina matriculats a partir del 2006, i els vehicles dièsel matriculats a partir del 2014; i la B per als de gasolina matriculats a partir del 2000, i els dièsel a partir del 2006.

Els més afectats seran aquells cotxes que no tenen el distintiu, és a dir, els matriculats abans del 2000, o els dièsel matriculats abans del 2006. Es calcula que en aquesta situació es troben aproximadament 1.8 milions de vehicles.

Excepcions

Els residents sí que podran aparcar a les zones on viuen, i també els vehicles comercials i industrials. Hi haurà excepcions per al transport públic i per als vehicles professionals.

També et pot interessar

stats