"Mon pare va morir sentint-se maltractat, humiliat i amb un dolor innecessari"

Twitter fa viral la denúncia de la filla d'un pacient contra l'Hospital de Manises pel tracte que va rebre l'home els últims dies de vida

La denunciant, Tais Mitjanas en l'entrevista per a À Punt / À Punt NTC
À Punt NTC
Xavier Melero @apuntnoticies
Ana Moure
Anna Domènech
22 de setembre 2022 - 14:52

El pare de Tais Mitjanas va faltar el 18 de setembre a l'Hospital de Manises, víctima d'un càncer terminal. Quatre dies després, el relat de les seues últimes hores de vida s'ha fet viral per la denúncia que la filla ha fet a Twitter sobre el "maltractament inoblidable" que assegura que van patir el pacient i la família en les instal·lacions sanitàries, un centre de la xarxa pública, però de gestió privada.

"Mon pare va morir sentir-se maltractat, humiliat, amb un dolor innecessari i molt mal acompanyat per part vostra", escriu en un fil de denúncia contra el centre hospitalari que arrossega vora 15.000 interaccions i que s'ha compartit més de 6.000 vegades. "La família va patir pel vostre tracte inhumà a un ésser volgut", sentencia.

El relat de Mitjanas arranca amb la denúncia de dos diagnòstics erronis consecutius (juliol i agost) a la porta d'Urgències de Manises. En l'ofegament, que interpretaven com un broncoespasme, els equips mèdics del Dr. Peset van detectar, ja al setembre, un "càncer de pulmó amb metàstasi òssia i ganglis" incompatible amb la vida. El pacient va ser derivat a Manises, el seu centre de referència, on va morir una setmana i mitja després.

"La negligència és molt forta, però a més va rebre un tractament molt inhumà i vexatori per part d'auxiliars i infermeres; era un home amb trellat i conscient que sentia com l'utilitzaven com si fora un tros de carn", ha denunciat Mitjanas a À Punt.

"6:30 a.m. Entren, encenen la llum sense parlar amb el pacient, li canvien els bolquers de forma brusca i se'n van. Queda espantat i nerviós" (...) "Rep menjar no apte. Ningú l'ajuda. Li'l deixen, sense parlar, en un lloc inaccessible (...) "Té marques de laceració en les monyiques per les polseres identificatives (...) Obliguen la família a encarregar-se de tasques d'infermeria sense cap formació" (...) Tractament reptador dels auxiliars i antipàtic a les peticions de la família" es pot llegir en la sèrie de missatges en què explica al detall la situació.

"Era un home amb trellat i conscient que sentia com l'utilitzaven com si fora un tros de carn"

Desconfiava tant de l'atenció, després de dies d'experiències negatives, que va contractar una persona perquè assistira el pare, al marge dels recursos de l'hospital, un dia en què no podia estar present per motius de treball. "Tenia el braç cremat per la polsera d'identificació, però no se n'havien adonat, el llit i el camisó estaven tacats de sang per les vies... Era un horror", ens detalla Mitjanas. Juntament amb el deficient tractament assistencial, la dona denuncia la falta d'atenció del metge de guàrdia quan el pare estava ja agonitzant, "perquè sembla que el cap de setmana no fa visites".

"La infermera no em va deixar abraçar-lo perquè tenia pressa (...) Em va dir: 'Ací mor gent cada dia i aquest és el protocol' i ens tira de l'habitació! Cada dia no es mor mon pare, senyora infermera"

El pacient va morir al cap de deu dies d'ingressar a Manises, ja sedat "per insistència de la família després de 24 hores de patiment" i amb presses perquè buidaren l'habitació, segons el relat de Mitjanas. "La infermera no em va deixar abraçar-lo perquè tenia pressa per acabar i quan li vaig demanar explicacions em va dir: 'Ací mor gent cada dia i aquest és el protocol' i ens tira de l'habitació! Cada dia no es mor mon pare, senyora infermera", va escriure a Twitter. "No li vaig fer cas i vaig abraçar mon pare. I em va dir 'fora', i me'n vaig anar plorant", ens relata des de Barcelona, on resideix. I ens recorda que se'n van anar de l'hospital sense que cap membre de la plantilla els donara el condol per la pèrdua.

"Entenc que és un problema del sistema de l'hospital, perquè si el metge no ve, les infermeres es queixen del fet que els toca canviar els bolquers, que si quin maldecap, i tot això està permés... Entenc que és cosa de l'hospital, que és un desastre. I estic rebent molts missatges de gent contant-me que han passat situacions similars", explica.

L'assemblea de treballadors culpa "la infame gestió" de l'hospital

L'Hospital de Manises assegura que "empatitza amb la situació" de la dona i anuncia que ha obert una investigació per a revisar el cas i els protocols assistencials que s'hi aplicaren, segons han informat en À Punt fonts del centre. L'hospital es va posar en contacte amb la dona aquest dimecres a través d'un missatge de Twitter, quan el fil ja començava a ser viral, demanant disculpes per la situació. Hores després, aquest dijous al migdia, la comissionada del departament de l'àrea de Salut ha telefonat a Mitjanas per a donar-li el condol.

L'assemblea de treballadors i treballadores de l'hospital s'ha dirigit a la dona per a traslladar-li el suport i denunciar "la infame gestió" de la que responsabilitza la situació i que, segons indiquen, té lloc al centre des de l'any 2010. "Els plats trencats els paguem les treballadores. Els responsables van amb jaqueta i corbata i ocupen llocs de direcció i gestió", ha escrit en una resposta al fil que la denunciant ha penjat a Twitter.

Mitjanas presentarà una queixa formal a la conselleria de Sanitat Universal i anticipa mesures legals "perquè ningú passe el mateix": "S'aprofiten d'aquestes situacions de vulnerabilitat dels familiars, que estem cansats, esgotats i quan es mor passem pàgina. Si el meu cos, el cap, la ment i el cor m'ho permeten, ho intentaré".

També et pot interessar