Milers de jóvens i famílies marroquines apleguen a Ceuta nadant i creuant la tanca fronterera
Espanya i el Marroc ja han acordat revisar i implementar mesures per a l'entrega de les persones que han creuat il·legalment
Milers de jóvens i famílies marroquines han aplegat a Ceuta nedant o creuant la tanca fronterera este dijous, en la major crisi migratòria des de 2021. Cap a migdia, diversos milers de persones se sumaren a una carrera multitudinària pel passeig marítim de Fnideq (Castillejos), al Marroc, en direcció a la frontera amb Ceuta. Segons les autoritats frontereres, amb esta mobilització migratòria s'estima que unes 2.000 persones migrants han aplegat a Ceuta en l'última setmana. Algunes fonts han arribat a parlar de fins a 10.000 persones en només un dia. Ceuta té una població empadronada de 83.595 habitants.
La carrera es va prolongar durant diverses hores en una fila interminable de jóvens, famílies amb bebés i menors, persones majors i fins i tot persones amb mobilitat reduïda. Caminant, corrent, en moto, en cotxe... Segons ha informat EFE, la multitud va prendre el centre de la localitat sense que la presència de les forces auxiliars marroquines ho impedira.
A uns cinc-cents metres de la frontera amb Ceuta, una barrera policial va tallar l'accés per carretera, però la mobilització es va dispersar per a aplegar a la frontera espanyola a través dels turons, per una banda, i per a aplegar nedant per l'altra.
Abans d'arribar a la frontera espanyola, els migrants van travessar una tanca de fil d'aram d'espines del costat marroquí que voreja la mar. Quan les forces auxiliars marroquines van intentar frenar el pas, milers de persones estaven en les proximitats de la tanca espanyola i el dispositiu es va vore desbordat davant de la magnitud de la concentració.
Algunes persones han resultat ferides pels filferros d'espines del perímetre fronterer o en llançar-se a l'aigua entre les roques. La primera onada migratòria ha començat a les 12:30 hores, però segons ha informat EFE, a les 15:30 hores s'ha produït una segona entrada multitudinària. De vesprada, seguia l'entrada de persones.
Acorden l'entrega de les persones que han entrat il·legalment
Espanya i el Marroc han acordat este dijous reforçar la coordinació i els esforços per a fer front a la crisi migratòria i s'han compromés a revisar i implementar mesures per a l'entrega, com més prompte millor, de totes les que han entrat il·legalment, segons ha informat el Ministeri de l'Interior. El Marroc ha confirmat que hi ha acord per a repatriar a les persones. El ministre Fernando Grande-Marlaska, viatjarà este divendres a Ceuta davant de la crisi migratòria que afecta la ciutat autònoma.
El president del Govern, Pedro Sánchez, ha afirmat que l'Executiu està bolcat a donar una resposta immediata a la situació i prepara totes les mesures necessàries per a recuperar la normalitat a Ceuta.
"Estem mobilitzant tots els recursos necessaris, treballant amb les autoritats marroquines i internacionals i preparant les mesures necessàries per a recuperar la normalitat com més prompte millor", assenyala el cap de l'Executiu.
Dret a l'asil
El director de la Comissió Espanyola d'Ajuda al Refugiat (CEAR), Mauricio Valiente, ha advertit que la decisió del Ministeri de l'Interior d'entregar al Marroc tots els migrants que han accedit a Ceuta en els últims dies "soscava" una garantia fonamental com és el dret a l'asil.
En declaracions a EFE, Valiente ha assegurat que es tracta d'una "mala solució", ja que "el Marroc no és un país segur".