Els menors amb menys recursos repeteixen curs sis vegades més

La Comunitat Valenciana és la tercera regió amb la bretxa més alta de tota Espanya, segons Save the Children.

Imatge d'arxiu d'una alumna en un centre escolar
Imatge d'arxiu d'una alumna en un centre escolar / Lorena Portero (Save the Children)

La repetició de curs a la Comunitat Valenciana és “socialment molt injusta”, ja que, “amb el mateix rendiment, l'alumnat amb menys recursos repeteix sis vegades més que aquell amb un nivell socioeconòmic més alt”. La valenciana és la tercera comunitat autònoma amb la bretxa més alta de tot Espanya, només per darrere d'Astúries i Aragó. Així ho assegura Save the Children, que ha realitzat una anàlisi de l'informe PISA 2018 des d'una perspectiva de l'equitat educativa.

Segons explica l'entitat, un altre aspecte que influeix en la repetició de curs és la vulnerabilitat que presenten els xiquets i xiquetes d'origen migrant (o nascuts a Espanya amb pares i mares estrangers). Les probabilitats que repetisquen curs són el doble que les de la resta.

A la Comunitat Valenciana, l'abandó escolar primerenc se situa en el 20,2%, quasi tres punts per damunt de la mitjana estatal (17,9%) i lluny de comunitats com el País Basc, amb una taxa del 6,9%.

El director de Save the Children a la Comunitat Valenciana, Rodrigo Hernández, assegura que aquesta autonomia “és de les més equitatives quant als coneixements que xiquets i xiquetes aprenen, però és de les més inequitatives quant a la repetició de curs en el sistema”.

Propostes per a millorar l'equitat educativa

Save the Children proposa per a millorar l'equitat educativa en la Comunitat Valenciana diverses mesures, com ara garantir l'accés universal progressiu a l'educació infantil de qualitat de 0 a 3 anys de xiquets i xiquetes amb baix nivell socioeconòmic i d'origen migrant mitjançant places públiques assequibles, ajudes i criteris d'admissió inclusius.

Igualment, advoquen per garantir l'accés a beques i ajudes a l'estudi amb la vinculació de les dades amb les de Serveis Socials i consolidar els programes de tutories de suport i reforç en grups reduïts en horari extraescolar, entre altres iniciatives.

També et pot interessar