La meitat dels morts a les carreteres són ciclistes, motoristes i vianants

A la Comunitat Valenciana s'han produït 42.000 accidents en els últims 10 anys.

Una de les causes dels sinistres amb ciclistes implicats són els impactes per darrere.
Una de les causes dels sinistres amb ciclistes implicats són els impactes per darrere.

En els últims 10 anys, a la Comunitat Valenciana s'han produït 42.000 accidents amb ciclistes, motoristes i vianants involucrats. Aquesta xifra suposa una taxa de 800 accidents per cada deu mil habitants, lleugerament superior a la mitjana espanyola, fixada en 773.

El 64% d'aquests 42.000 accidents registrats a la Comunitat Valenciana correspon a motoristes, el 22% a vianants i el 14% a ciclistes. A més, la mortalitat d'aquests col·lectius s'ha incrementat en els últims anys fins a arribar al 52% dels morts en accident, per damunt de la mitjana nacional establida en el 47%. 

És el que es desprén de l'estudi La mort silenciosa. Els accidents de trànsit en els usuaris vulnerables: vianants, ciclistes i motoristes (2007-2016), presentat aquest dilluns per la Fundació Línea Directa. Les dades aportades provenen de l'anàlisi de mig milió d'accidents i 542 reconstruccions pericials.

Dades a nivell nacional

A tot Espanya i en els últims deu anys, han perdut la vida en accidents de trànsit 10.000 ciclistes, motoristes i vianants en el mig milió de sinistres en què aquests tres col·lectius estaven implicats. 

L'informe conclou també que s'ha produït un repunt de la mortalitat d'un 6% en accidents amb ells implicats i, de fet, ja representen el 50% de les morts a les carreteres. 

Sense anar més lluny, aquest cap de setmana han mort huit persones en accidents de trànsit, de les quals la meitat, segons dades de la direcció general de Trànsit, eren motoristes, tres, i un vianant.

Dels 10.000 morts, 5.000 van ser motoristes, 4.200 vianants i 700 ciclistes.

Anàlisi dels accidents per usuaris

Són els vianants els que, encara que representen un 25% dels accidents, els que acumulen el 43% dels morts, ja que en cas de sinistre les seues probabilitats de morir es multipliquen per dos pel que fa als motoristes i en quasi tres a la dels ciclistes. Segons l'anàlisi solen presentar més colps en el cap i en les cames en sinistres que, sobretot, es registren a la ciutat, de dia i que protagonitzen vianants de 15 a 20 anys o de 65 a 70.

Així, els motoristes presenten majoritàriament lesions en tot el cos i extremitats inferiors en accidents que, en ciutat, són sobretot per col·lisions frontals o frontolaterals en creus i interseccions i, en carretera, els més letals, per xocs frontals en trams rectes.

Per la seua banda, les lesions mortals amb més incidència entre els ciclistes es produeixen en el cap i en les extremitats inferiors i majoritàriament en impactes per darrere o atropellaments en avançaments. 

Causes dels accidents

Respecte de la responsabilitat en l'accident només el 13% dels vianants són els culpables, un percentatge que puja al 25% en el cas dels ciclistes i que arriba al 41% en els motoristes, fonamentalment a causa de la velocitat.

Precisament, són aquests últims els pitjor valorats per la resta de conductors juntament amb els ciclistes.

Per comunitats autònomes, Catalunya, les Balears i Madrid tenen els índexs més alts de sinistralitat perquè el parc motorista és més gran i hi ha major afluència de vianants. En el costat contrari, se situen Navarra i Castella-la Manxa. 

També et pot interessar

stats