El Mediterrani es tropicalitza: la temperatura ha augmentat dos graus en quaranta anys i s’escalfa més ràpid que la mitjana mundial
Algunes de les conseqüències directes són nits més tòrrides i una calor acumulada que pot actuar com a combustible en episodis de pluja intensa
El Mediterrani viu un procés accelerat d’escalfament que l’acosta cada vegada més a una mar tropical. Este estiu, la boia de la Dragonera, a les illes Balears, va registrar 30,55 graus el 30 de juny, i en el 2024 la temperatura va vorejar els 32. Segons l’Agència Estatal de Meteorologia, el Mediterrani s’escalfa un 20% més ràpid que la mitjana mundial, a un ritme de mig grau per dècada.
“En els últims quaranta anys, ha pujat dos graus i el procés s’està accelerant”, ha explicat el meteoròleg d’À Punt Joan Carles Fortea. L’augment no només impacta l’ecosistema marí, sinó també la meteorologia. “Les conseqüències d’això són les nits tòrrides, la brisa i les tempestes”, ha assenyalat. A més, la calor acumulada en la mar pot actuar com a combustible en episodis de pluja intensa. “És un factor que pot afavorir tempestes fortes al final de la tardor, però no és l’únic determinant”. Una situació que, en paraules de Fortea, “ens fa més vulnerables”.
Els mapes de temperatura marina mostren com el Mediterrani es pinta cada any amb tons més rojos, fins a acostar-se als valors habituals del Carib, que oscil·len entre els 28 i els 31 graus a l’estiu. Este paral·lelisme confirma la tropicalització progressiva d’una mar considerada fins fa poc de transició i que ara compartix valors tèrmics amb aigües tropicals.