El maquinista de l’Alvia diu que va ser un accident anunciat en una línia que no tenia mesures de seguretat

Garzón ha demanat que la comissió aconseguisca aclarir les causes de l'accident immediates i subjacents per les víctimes.

El maquinista ha demanat que la comissió aconseguisca aclarir les causes de l'accident immediates i subjacents per les víctimes
El maquinista ha demanat que la comissió aconseguisca aclarir les causes de l'accident immediates i subjacents per les víctimes

Francisco José Garzón, el maquinista del tren Alvia accidentat a Angrois el 2013 i que va deixar 80 morts, ha assegurat que va ser un accident anunciat en una línia que no disposava de mesures de seguretat. 

Garzón, visiblement emocionat, ha demanat que fóra un membre de la mesa de la comissió qui llegira un comunicat que ha començat amb un record per a les víctimes, a qui ha demanat perdó i ha reiterat el seu agraïment pel tracte rebut.

El maquinista ha demanat que la comissió aconseguisca aclarir les causes de l'accident immediates i subjacents per les víctimes. "No pot estar basat exclusivament en l’actuació humana, la tecnologia permet controlar els riscos, unes simples mesures preses després de l'accident ho haurien evitat", ha assenyalat Garzón.

Filtracions interessades

Garzón ha lamentat que l'enregistrament de la seua comunicació amb la central d'Atocha després del sinistre fóra filtrada parcialment als mitjans. A més de constatar que circulava a 190 km/h, que és el que es va filtrar, en l’enregistrament també s’avisava de la perillositat de la revolta on es va produir l’accident.

"Els trens no circulen a la velocitat que vol el maquinista sinó a la que marca l'empresa", ha al·legat Garzón. "Si circulava a 190 és perquè és la velociatat l'establida per a aquest tram", afirma el maquinista en el text.

"Allò just és que escolten l'enregistrament complet, hi dic que això anava a passar i que el cap de maquinistes d'Ourense el 2011 avisava en un escrit sobre el problema tècnic i la revolta d'Angrois", diu el maquinista en el comunicat.

Distret per una telefonada

Garzón ha reconegut que es va despistar perquè estava parlant pel telèfon amb l'interventor del tren, tal com marca l'actuació de Renfe. "Estava obligat, tota telefonada ha de ser atesa i no se'ns ha format per a atendre-les ni existeix una anàlisi sobre el risc", ha explicat.

Segons el ferroviari: "Les telefonades són habituals, el telèfon és una eina més de treball. Estem parlant de pèrdua de consciència no voluntària causada per una de les diverses tasques professionals d'un maquinista".

Garzón ha denunciat que la seua detenció es va produir després de rebre l'alta hospitalària i va ser decretada per la Policia i no per un jutge, i assegura que es va fer coincidir amb la visita del ministre d'Interior, Juan Ignacio Zoido, a Santiago de Compostel·la. "Sembla que era important dir en la seua roda de premsa que tenien detingut el maquinista", ha assegurat.

Preferiria haver mort

Davant les preguntes dels diputats, el maquinista de l'Alvia ha respost només a qüestions que no estan judicialitzades i ha evitat contestar qüestions tècniques de la circulació i detalls de la seua conducció.

Garzón ha assenyalat que preferiria haver mort ell en lloc dels passatgers en el sinistre d'Angrois. I no ha volgut pronunciar-se sobre si se'l va utilitzar com a "boc expiatori" per a explicar l'accident, tampoc ha volgut fer valoracions de tall polític.

També et pot interessar

stats