Manises denuncia que fa més d'un any que espera per a reunir-se amb Aena

Alerta de perjuís mediambientals, territorials i per a la salut i el benestar de la ciutadania per l'augment del nombre de vols

Algunes de les portes d'embarcament de l'aeroport de València, situat en terme de Manises
Algunes de les portes d'embarcament de l'aeroport de València, situat en terme de Manises / À Punt NTC

L'Ajuntament de Manises (Horta Sud) denuncia que fa més d'un any que espera per a reunir-se amb Aena, propietària de l'aeroport de València, per a tractar assumptes relacionats amb "els perjuís mediambientals, territorials i per a la salut i el benestar de la ciutadania per l'augment del nombre de vols". També reclamen un pla de responsabilitat social corporativa actualitzat, que revertisca en beneficis per a la zona més perjudicada per les externalitats generades per l'aeroport i que millore la seguretat de les instal·lacions.

En un comunicat, el consistori recrimina a la direcció general d'Aviació Civil que no haja contestat encara a les seues esmenes al Pla d'Acció associat al mapa estratègic de soroll (fase IV) de l'aeroport de Manises, presentades el juliol del 2024.

En eixes esmenes, l'Ajuntament demanava eliminar la font de soroll, és a dir, traslladar l'aeroport o paralitzar qualsevol inversió o actuació en la base aeroportuària perquè no augmente el nombre de vols ni el soroll. També sol·licitava tancar l'aeroport de Manises entre les 23:00 i les 07:00 hores per a restringir les operacions nocturnes i delimitar-lo amb una barrera acústica.

L'equip de govern municipal (PSPV, APM-Compromís i Podem) demanava a Aena que no interferisca en la planificació i gestió del sòl, respectant així la legislació superior, i que indemnitze directament i de manera anual la ciutat de Manises amb compensacions econòmiques, a més de pal·liar "les molèsties ja generades" mitjançant la insonorització i la climatització d'habitatges.

En esta línia, l'Ajuntament sol·licita a Aena que considere els "perjuís" que causa la seua activitat al municipi. Volen millores en seguretat amb la instal·lació d'abalisament de la zona de contacte, amb senyals lluminosos, com ja tenen altres aeroports (com el de Màlaga o el de Palma). També exigeixen altres inversions que beneficien la ciutadania, "almenys de manera provisional, fins que es trobe una alternativa", com per exemple la intensificació del proveïment de pantalles acústiques o la creació del bosc urbà.

Paral·lelament, el consistori està a l'espera de concretar una reunió que va demanar al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible en relació amb l'aeroport.

D'altra banda, Manises demanarà una revisió de la valoració cadastral de l'aeroport, "com a bé immoble de característiques especials que és". Actualment, està classificat en segona categoria, "malgrat suportar un gran trànsit d'avions, fins i tot amb expedicions transoceàniques com la de Montreal (Canadà), que li permet situar-se en categories superiors".

Des de l'Ajuntament afigen que Aena va obtindre un benefici net rècord de 1.934 milions d'euros el 2024, com va anunciar el febrer passat, i que, segons la mateixa empresa, l'aeroport va anotar el seu tercer mes rècord de l'any amb 966.311 passatgers registrats al març abans de la campanya de Setmana Santa, un 17,2% més que en el mateix mes del 2024.

També et pot interessar

stats