Macrooperació a Alacant contra una xarxa que falsificava dates de caducitat d’aliments per a revendre’ls
La Guàrdia Civil ha detingut deu persones i ha retirat del mercat productes fraudulents per valor de més de 95 milions d’euros

La Guàrdia Civil ha detingut deu persones en el marc d’una macrooperació contra el frau alimentari en què s’han intervingut 11.500 tones de productes il·legals i s’han retirat del mercat béns valorats en més de 95 milions d’euros, com falsificacions de vi i oli amb denominació d’origen.
Segons ha informat la Direcció General de la Guàrdia Civil, l’operació anomenada Opson XIV ha permés també investigar 29 persones més pels presumptes delictes contra la propietat industrial, estafa, frau alimentari, falsificació documental i contra la salut pública.
Manipulaven aliments caducats per a tornar-los a vendre
Les investigacions s’han desenvolupat a Huelva, Mallorca, Alacant, Vigo i Santa Cruz de Tenerife, on s’han dut a terme més de 2.000 inspeccions i registres en centres de distribució, magatzems, transports i ports. Els agents han detectat 1.219 infraccions administratives relacionades amb la manipulació i el comerç il·lícit de productes alimentaris.
Segons la investigació, les xarxes delictives infiltraven grups en empreses de destrucció de residus per a accedir a aliments caducats o en espera de ser eliminats. Després manipulaven la data de caducitat i reintroduïen els productes al mercat amb etiquetes falses.
Entre els articles intervinguts hi ha begudes alcohòliques, cereals, fruites, verdures, productes carnis, peix, marisc, lactis, sucre i additius, a més de falsificacions de productes amb denominació d’origen protegida, com ara oli d’oliva i vins.
Operació internacional per a combatre el frau alimentari
L’objectiu de l’operació Opson XIV és desmantellar les xarxes internacionals dedicades al tràfic d’aliments i begudes falsificades o de qualitat inferior, així com prevenir riscos per a la salut pública.
Segons la Guàrdia Civil, esta actuació “suposa un colp important” contra el frau alimentari, un negoci que mou centenars de milions d’euros cada any i que posa en risc tant els consumidors com la reputació dels productes d’origen espanyol.