El llibre de text continua tenint un paper essencial a les aules, segons un estudi
El 91,3% dels docents afirma que els usa "d’alguna manera" i el 42,5 els utilitza com a suport per a preparar les classes.
El llibre de text continua tenint un paper essencial a les aules, i el professorat i les famílies el consideren com una de les principals eines educatives. El 91,3% dels docents utilitza el llibre de text d’alguna manera i el 64,7% dels docents de primària i el 71,5% dels de secundària l’empren molt o bastant en les classes. Aquestes són algunes de les conclusions de l’"Estudi sobre el paper i valor dels continguts educatius a les aules", que ha elaborat el Grup Anàlisi i Investigació i que han presentat aquest dimarts a Madrid.
A més, la majoria dels docents, el 54%, (el 60,5% de secundària), així com el 63,9% de les famílies considera que, a hores d’ara, no seria positiu un ensenyament sense llibres.
No obstant això, només el 42,5% del professorat (el 44,9% de secundària) utilitza com a suport els llibres de text per a l’organització de les classes, i que han quedat relegats pel material propi dels docents i internet com a fonts d’informació.
Segons es desprén de 400 entrevistes a docents i un miler a pares i mares amb fills en primària i secundària, tant el professorat com les famílies reconeixen el valor del llibre de text com "una eina que permet estructurar i sistematitzar els continguts". Un fet que valoren especialment les famílies, com explica el director del Grup Anàlisi i Investigació, José María San Segundo.
Docents i famílies li atribueixen “valors com el rigor, el saber i la cultura”
“Continua sent una eina fonamental per al professorat, encara que cada vegada utilitzen més altres coses, però és vital per als pares perquè és el mecanisme de control i ajuda per a l’educació dels fills”, ha explicat. La responsable de l’estudi, Rosa Gómez, afirma que tant docents com famílies atribueixen al llibre de text “valors com el rigor, el saber i la cultura”.
No obstant això, les famílies consideren que el preu és la principal feblesa dels llibres de text en paper. L’estudi assenyala que tant les famílies com els docents reclamen que es facen extensius els sistemes de gratuïtat dels llibres de text.