Més llegums i menys carn: la proposta del Ministeri de Consum per a dur una dieta sostenible

És la primera vegada que s’inclou l'impacte de la dieta sobre el medi ambient

Racions setmanals recomanades per Consum
Racions setmanals recomanades per Consum / Jaume R. Lloret

L'Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) aconsella augmentar la ingesta setmanal de llegums —un mínim de quatre racions— i rebaixar la de carn —un màxim de tres— en un informe sobre recomanacions dietètiques i d'activitat física, que inclou també l'impacte sobre el medi ambient.

És la primera vegada que el Comité Científic de l’AESAN, dependent del Ministeri de Consum, inclou l'impacte de la dieta sobre el medi ambient, tal com ha assenyalat el ministre de Consum, Alberto Garzón, en la presentació d'aquest nou informe. 

Aquest nou model proposa aquesta nova manera d'alimentar-se:

  • Consumir més llegums, ja que són considerades la font principal de proteïnes d'origen vegetal en la dieta i les que menys impacte ambiental generen. En l'informe del 2019 es proposava entre dues i quatre racions a la setmana, i ara l’AESAN ho augmenta a un mínim de quatre fins a arribar-ne progressivament a un consum diari.
  • Reduir el consum de carn i consumir-ne un màxim de tres racions a la setmana. S'ha de prioritzar el consum de carn d'aus i conill i minimitzar el de carn roja i processada.
  • Moderar la ingesta de lactis: passant-ne d’entre dues i quatre racions al dia a entre zero i tres sense sucres afegits i sense alt contingut en sal.
  • Ingerir tres racions a la setmana de peixos i mariscos, majoritàriament de peix blau.
  • Consumir de manera prioritària cada dia almenys tres racions d'hortalisses i dues o tres racions de fruites. Els sucs de fruites no substitueixen les fruites senceres i la ingesta de creïlles ha de ser moderada.
  • L'oli d'oliva s'ha de prendre diàriament en tots els menjars principals, tant per al cuinat dels aliments com per a l'amaniment, quan siga necessari. També s’ha de beure molta aigua, la beguda principal d'una dieta saludable.
  • Consumir fins a quatre ous a la setmana i entre tres i sis racions al dia de cereals, prioritàriament aquells que són integrals i de gra sencer davant dels refinats. L'impacte ambiental és baix i la combinació dels cereals amb altres aliments rics en hidrats de carboni complexos com els llegums, les fruites i les hortalisses són la base d'una alimentació saludable.
  • El consum de fruita seca pot augmentar-se progressivament fins a arribar a una ingesta d'una ració diària, sempre que siguen al natural, sense sal, greixos ni sucres afegits.
  • La reducció de sal durant el cuinat i l'eliminació, en la mesura que siga possible, d'aliments ultraprocessats rics en greixos i sucres és una altra de les pautes generals d'aquest nou model.

A més de les recomanacions dietètiques, l'informe també planteja unes pautes d'activitat física i les adapta a l'edat:

  • Als adults, els recomana entre 150 i 300 minuts d'activitat aeròbica moderada a la setmana, o l'equivalent en activitat vigorosa però durant menys temps, entre 75 i 150 minuts.
  • Per a la població infantil i adolescent proposa un mínim de 60 minuts d'activitat física aeròbica moderada al dia i almenys tres dies d'activitat física vigorosa a la setmana, i un altre mínim de tres dies setmanals d'activitats que estimulen el creixement ossi. 

També et pot interessar