La Comunitat Valenciana registra la temperatura més alta d'Europa amb 45,5 ºC a la Pobla Llarga

Primers esclafits secs amb tempestes curtes i baixades de temperatura a l’interior de València i de Castelló

La Ribera Alta, la Canal i la Costera registren les temperatures més altes d'este dimarts / À Punt NTC

L’onada de calor colpeja de valent este dimarts la Comunitat Valenciana. Tant es aixi que el territori valencià ha registrat la temperatura més alta de tota Europa, amb 45,5 graus a la Pobla Llarga (Ribera Alta). Diversos municipis de la Ribera Alta i la Costera han registrat este dimarts la temperatura més càlida en un mes de juliol de l'última dècada.

Segons ha informat l'Associació Valenciana de Meteorologia (Avamet), a les 17:00 hores, la Pobla Llarga ha arribat als 45,5 graus. A la mateixa hora, les estacions meteorològiques d'Avamet a Càrcer i Sumacàrcer marcaven els 44,8 graus.

"Els 45 graus han passat de ser una cosa excepcional que ocorria cada moltíssims anys a tindre'ls cada any des del 2021", ha assenyalat l'organització valenciana en les xarxes socials, i ha recordat els municipis on es registraren estes màximes en els últims anys: el 2025 va ser Orihuela (Baix Segura) amb 44,6 graus i el 2024 va ser Sumacàrcer (Ribera Alta) amb 45,1. Els anys anteriors, van ser Manises (Horta Sud) amb 46,8 graus el 2023, novament Orihuela amb 45,9 graus el 2022 i Casas del Río (Plana d'Utiel-Requena) amb 45,8 graus l'any 2021.

Segons Avamet, després del migdia, 120 estacions meteorològiques de la seua xarxa han superat els 40 graus i un 74% (660 estacions) han estat per damunt dels 35 graus.

Els últims registres d'Avamet a les 17:00 hores indiquen que diverses localitats han superat els 44 graus, la major part a la Ribera Alta i els voltants. En concret, s'han registrat 44,6 graus a Anna (Canal de Navarrés), 44,5 a Antella (Ribera Alta), 44,4 a Cotes i Gavarda (Ribera Alta), els 44,3 a Castelló (Costera) i a Guadasséquies (Vall d'Albaida).

Segons els registres d'Avamet, uns 26 municipis han superat els 43 graus, com és el cas d'Alcàntera del Xúquer (Ribera Alta), Alzira (Ribera Alta), Manuel (Costera) o Carcaixent.

L'Avamet també ha assenyalat que s'han format tempestes a la província de Terol durant la vesprada que podrien afectar les zones de l'interior nord de València i interior de Castelló.

Tempestes a l'interior per les altes temperatures

L'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) ha assenyalat que poden produir-se esclafits secs, amb ratxes de curta duració. Segons l'Aemet, durant la vesprada d'este dimarts s'han produït tempestes a l'interior nord de València, com a Titaguas (Serrania), i a l'extrem nord dels Ports, encara que "de curta durada, no han deixat molta pluja i han pogut provocar ratxes fortes".

"Si comences a sentir trons o veus tempesta pròxima en dies de tanta calor i tan secs, allunya't d'estructures fràgils que puguen ser danyades o fins i tot arrancades per la força del vent", afirma l'Aemet en xarxes socials.

Calor extrema

L’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), ha decretat l’avís roig per altes temperatures a la Safor, la Ribera i part de la Foia de Bunyol, i l'ha ampliat fins dimecres. La resta del nostre territori estarà en avís taronja.

La Conselleria de Sanitat ha augmentat de 16 a 25 les comarques en risc sanitari alt/roig per altes temperatures. Es tracta de l'Alt Millars, l'Alt Palància, el Baix Maestrat, el Baix Segura, el Baix Vinalopó, el Comtat, la Vall de Cofrents-Aiora, el Vinalopó Mitjà, els Ports, la Canal de Navarrés, la Costera, la Foia de Bunyol, la Marina, la Plana, la Ribera, la Safor, la Vall d'Albaida, l'Alacantí, l'Alcalatén, l'Alcoià, l'Alt Maestrat i l'Alt Vinalopó.

Les temperatures extremes han obligat este dimarts a establir dispositius especials per a fer front a la calor, que pot afectar especialment les persones més vulnerables, com els ancians o els malalts. Nombrosos ajuntaments de les comarques més afectades han establit mesures extraordinàries.

Alzira (Ribera Alta), per exemple, ha obert tot el dia el refugi climàtic i ha tancat el cementeri municipal, que sols ha estat habilitat per a soterraments. Així mateix, el consistori ha ajornat actes públics, incloent-hi alguns de les festes patronals. En la mateixa línia, Algemesí ha suspés totes les activitats esportives a l’aire lliure i al poliesportiu només ha estat operativa la piscina. Així mateix, l’Ajuntament d’este municipi de la Ribera Alta ha decretat que les escoles d’estiu tanquen a les 12:30 hores, “com a màxim”, la mateixa hora de tancament prevista per al cementeri.

A Carcaixent (Ribera Alta), una de les poblacions on l’Aemet ha advertit que es pot arribar als 44 graus, fins i tot s’ha suspés el mercat ambulant i s'ha retardat l'horari de repartiment de contenidors pel nucli urbà. Paral·lelament, a més de tancar l’accés al paratge de l’Hort de Soriano, un dels pulmons verds de la localitat habilitat per a autocaravanes, ha ampliat l’horari de la piscina municipal i ha habilitat espais públics on poder buscar frescor. L'Ajuntament ha recordat a la població que hi ha espais climatitzats —la biblioteca, el CIM, la piscina, el mercat o el casal jove— on el veïnat pot acudir si nota els símptomes d'un colp de calor.

Les piscines i els espais d’aigua han sigut un refugi este dimarts, per això Gandia (Safor) ha ampliat fins a les 22:30 hores l’horari de les piscines, que a més tindran accés gratuït. A la capital de la Safor tampoc hi ha hagut este dimarts activitats esportives municipals a l’aire lliure, tret de les aquàtiques, i s'habiliten diversos espais municipals, entre ells el Museu Arqueològic, com a refugi climàtic.

Una altra població costanera, com Tavernes de la Valldigna (Safor), també ha hagut de moure el calendari fester per a evitar els actes públics este dimarts, incloent-hi els del Crist de la Sang, el Porrat i el festival Sete Sóis Sete Luas. Tots estan reprogramats per a jornades que es preveuen menys caloroses. La piscina municipal també ha ampliat l’horari.

Kits amb elements de primera necessitat

La Conselleria de Servicis Socials ha repartit 2.100 kits bàsics de protecció, amb articles de primera necessitat, per a persones sense llar. Els lots s'entreguen en col·laboració amb entitats socials i els ajuntaments de Gandia, Torrent, Elx, Castelló de la Plana, Alacant i València. Contenen botelles tèrmiques d'aigua, repel·lent de mosquits i elements de protecció solar com ara gorres, cremes solars i tovalloletes refrescants. Enguany, a més, per als municipis de les províncies de Castelló i València s'inclouen ulleres protectores per a l'eclipsi del 12 d'agost i fullets informatius.

Dimecres continua la calor

Dimecres la situació meteorològica no serà millor; de fet, l’Aemet ha allargat l’avís roig per altes temperatures per a este dia, ja que es preveuen registres de 42 graus en les hores centrals a les mateixes zones de la Ribera, la Safor i part de la Foia de Bunyol. Hi haurà avís taronja, que implica risc important, a la resta de la província de València i bona part de la d’Alacant.

Prohibicions per a protegir els boscos

Emergències de la Generalitat ha establit també diversos nivells d’alertes, en la línia de l’Aemet. Així, amb la finalitat d’evitar incendis forestals, perquè hui hi ha risc extrem en tot el territori, queda prohibit transitar per sendes i camins, fer treballs en zones pròximes a terrenys forestals i practicar activitats esportives en zones boscoses —encara que estigueren autoritzades prèviament per les administracions—, a més d’encendre foc en zones recreatives pròximes al terreny forestal. També queda restringit este dimarts l'accés als parcs naturals de la Comunitat Valenciana.

Preocupa també, respecte als incendis, la possibilitat que hi haja tempestes seques a la meitat nord del nostre territori. Es poden registrar de vesprada i poden anar acompanyades d’aparat elèctric i fortes ràfegues de vent, dos circumstàncies que poden afavorir els incendis forestals.

El Mediterrani, 2,6 graus per damunt

D'altra banda, la temperatura del Mediterrani va arribar a "valors sense precedents" per a l'època de l'any a finals de juny. Registrava 2,6 graus més del que és habitual en estes dates, segons dades facilitades per l’Aemet.

El calfament va ser tan acusat que el Mediterrani va superar fins i tot la "mitjana normal" del moment de l'any en què la mar està més càlida, en la segona quinzena d'agost, com ha explicat l’organisme meteorològic.

També et pot interessar

stats