L'ombra de la crisi es deposita en el sector tauleller de Castelló

Una desena d'empreses taulelleres han aplicat expedients de regulació d'ocupació en els últims mesos.

Algunes taulelleres han tancat línies de producció
Algunes taulelleres han tancat línies de producció

L'ombra de la crisi s'ha depositat en el sector tauleller de Castelló, ja que una desena d'empreses han aplicat expedients de regulació d'ocupació (ERO) en els últims mesos.

Els sindicats assenyalen que estan preocupats i sorpresos per aquest procés d'ERO quan la recuperació econòmica pareixia una tendència general. Ismael Sanz Vaquero, secretari general d'UGT al País Valencià, ha apuntat que "el sector està molt exposat a circumstàncies geopolíques que determinen la contracció d'alguns mercats, com ara Algèria i Turquia". A més, ha assegurat que, potser abans, es va pecar d'un excés d'optimisme que ha tingut com a resultat l'acumulació d'estoc de taulells i, com a factor desencadenat, la reducció de la producció i, amb això, la minva de llocs de treball.

Per la seua banda, Manel Nieto, secretari general de CCOO a les comarques del nord, reitera la preocupació perquè s'ha detectat una ralentització de l'economia i uns repunts dels ERO quan estaven agafant una línia corba descendent. La preocupació, segons Nieto, ve determinada per "la pèrdua de mercats i perquè quedarà afectada la qualitat de l'ocupació i perquè aquests ERO, si són d'extinció, poden acabar en destrucció d'ocupació".

Alguns experts economistes i especialistes en el sector, com ara Enric Domínguez, han donat algunes pistes per a resoldre el problema. La seua proposta consisteix a adaptar-se als mercats. I fer-ho de dues maneres: la primera, treballant en unes línies de producció més menudes i a demanda del comprador; i la segona, exercint la multilocalizació, és a dir, produint més prop dels mercats compradors.

Domínguez posa com a exemple d'èxit de la multilocalització Itàlia, que produeix el 15% del seu taulell en els mercats de l'exterior on el ven. I també posa com a exemple d'èxit Itàlia quan parla del preu de venda del taulell, que és més del doble per metre quadrat que aconsegueixen les empreses castellonences. La recepta per a revertir la tendència, diu Domínguez, "és apostar per la qualitat, la innovació i la creativitat".

També et pot interessar