L'oferta de Medi Ambient d'enviar agents mediambientals per a vigilar els barrancs el dia de la dana "no va arribar a la sala" d'Emergències

Una tècnica d'Emergències ha declarat que no es van assabentar de l'oferiment dels agents i no ha sabut precisar perquè tampoc no els van reclamar a la conselleria el dia 29, quan sí que ho havien fet el dia anterior, sense l'alerta roja.

La destruccio causada per la dana al barranc de Chiva
La destruccio causada per la dana al barranc de Chiva / À Punt NTC

La Generalitat va posar a disposició del Centre de Coordinació d'Emergències els seus 264 agents mediambientals per a vigilar els barrancs el 29 d'octubre, dia de la dana, quan Protecció Civil va activar les alertes hidrològiques (a les 11:45 hores al riu Magre; a les 12:20 hores al barranc de Poio), però eixe oferiment "no va arribar a la sala". Ho ha assegurat este dimecres una tècnica d'Emergències de protecció civil en la seua declaració com a testimoni en el jutjat d'instrucció 3 de Catarroja (Horta sud), que investiga la gestió de la barrancada.

La tècnica, que feia els informes interns sobre l'evolució de l'emergència, no ha sabut explicar el perquè d'esta falta de comunicació. El dia anterior va passar el contrari. El 28 d'octubre, quan encara no s'havia decretat l'alerta roja, l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, l'AVSRE (que dirigia l'imputat Emilio Argüeso) va reclamar a Medi Ambient estos agents mediambientals, però llavors la conselleria els els va negar.

L'experta no ha sabut precisar els motius, ni tampoc per què Emergències no va repetir el 29 d'octubre la petició que havia lliurat el dia anterior, amb un nivell d'alerta inferior. "Només sé que els havien desmobilitzat per risc laboral", ha indicat davant la insistència de la jutgessa, segons han indicat a À Punt testimonis presents en la declaració. La tècnica ha recordat que li va semblar estrany que es denegara la mobilització —que li va traslladar una companya que havia parlat amb Medi Ambient— perquè estos efectius formen part del pla d'emergències.

Un informe de la Direcció General del Medi Natural incorporat a la causa constata que el migdia de la dana, la conselleria va oferir a Emergències els seus agents mediambientals. El 7 d'octubre, una tècnica de l'112 va aclarir que el dia anterior Medi Ambient havia denegat a Emergències estos agents. Va ser davant aquella negativa, una vegada declarada l'alerta hidrològica i sense coneixement de l'oferiment la conselleria quan, segons ha recordat este dimecres la tècnica, es va decidir enviar bombers forestals. Els desplaçaren a un punt del riu Magre i a dos del barranc de Poio. Tanmateix, es va ordenar que tornaren a base vora les 15 hores.

En declaracions als periodistes, l'advocat de l'acusació de Ciutadans, Eduardo García Ontiveros, ha explicat que les revelacions d'este dimecres abunden en la impressió que la gestió a Emergències era "un autèntic caos".

Va informar a Pradas que l'aigua arribaria a Quart de Poblet o Aldaia

Una revelació més. La tècnica ha aclarit que en el vídeo de la reunió d'Emergències prèvia a la convocatòria del Cecopi (gravat per una productora) en què se la veu parlant amb Salomé Pradas, ella estava indicant a l'exconsellera que l'aigua que estava caient a la Foia de Bunyol aplegaria a Quart de Poblet o Aldaia. Informació, ha dit, que va saber per les telefonades que s'estaven rebent a la sala de l'112.

També et pot interessar

stats