L’efecte “xampany” arriba al consum: la inflació redueix les despeses de les famílies

La desacceleració del consum comença a notar-se als supermercats

L’efecte “xampany” arriba al consum: la inflació redueix les despeses de les famílies / À Punt NTC

Després de mesos d'eufòria per la tornada a la normalitat després de la pandèmia, en què hem eixit, hem comprat, hem viatjat... Ha arribat el xoc amb la realitat: la inflació, la pujada d'interessos i la incertesa per les conseqüències de la guerra a Ucraïna posa el fre al consum. El conegut com a "efecte xampany" s'ha desbrafat i ara les famílies retallen despeses.

La desacceleració del consum comença a notar-se, per exemple, al supermercat. Les compres han canviat: ha augmentat el consum de marca blanca i omplim el carro amb més productes bàsics, com la pasta o l'arròs. En canvi, passem de llarg de productes més cars, com els llagostins o el llenguado.

També fem compres més xicotetes del que acostumàvem a fer, per a controlar millor el que gastem. És el comportament habitual en temps de crisi, segons ha assegurat Javier Quiles, director de relacions externes de Consum.

Però no només veiem l'efecte als supermercats. En l'ús de les targetes de crèdit també es veu l'esgotament de l’efecte “xampany". Ha perdut força des de mitjans d'agost, segons les dades dels principals bancs. És l'indicador que les famílies ja han començat a reduir les eixides a restaurants, les compres de roba i altres despeses més prescindibles.

També et pot interessar