L’Audiència Nacional estudia una denúncia contra Sanitat per falta de vigilància dels efectes adversos del Nolotil
Una associació critica que el medicament s’està receptant per a pacients estrangers, en els països dels quals està prohibit consumir-lo
L’Audiència Nacional estudia la denúncia presentada per l'Associació d'Afectats per Fàrmacs (ADAF) contra el Ministeri de Sanitat i l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (Aemps). Els acusa d'inactivitat "en la farmacovigilància real, adequada, actualitzada i responsable" sobre el Nolotil pels efectes adversos que pot ocasionar en determinada població, especialment en ciutadans britànics residents a Espanya.
L'assumpte parteix d'una demanda presentada per l’ADAF el novembre del 2023 i d'una denúncia davant la Fiscalia General de l'Estat de gener d'enguany. Hi acusen els responsables dels departaments encarregats d'eixa vigilància d'un delicte d'imprudència greu per actuació “negligent” i que ha ocasionat en determinats pacients “danys i fins i tot defuncions”. A més, fonts jurídiques assenyalen que consten diverses denúncies de particulars sobre aquest tema que també s’estan analitzant en paral·lel en la Fiscalia de Madrid.
En la denúncia de l’associació s'explica que els fets estan relacionats amb la seguretat dels fàrmacs que utilitzen metamizol en la seua composició i que són "els medicaments més venuts a Espanya", perquè s'usen per a combatre el dolor.
L’ADAF indica que molts funcionaris de l’Aemps i de les diferents administracions sanitàries encarregades de la farmacovigilància a Espanya "no estan complint responsablement el seu treball (...) perquè no alerten a la comunitat mèdica i sanitària sobre alguns aspectes imperatius com és la prohibició immediata de prescripció a Espanya dels productes que contenen metamizol a estrangers en els països dels quals està prohibit, com els Estats Units, el Regne Unit, Irlanda, Suècia, el Japó, Austràlia, etc.".
En la demanda del 2023 apuntaven a més que el fàrmac Nolotil "s'està prescrivint erròniament als britànics que visiten Espanya, o resideixen a Espanya; és a dir, població flotant (...) perquè aquest fàrmac, el més venut a Espanya, és molt perillós per a aquesta població".
El passat 1 de desembre, l’Aemps va emetre un comunicat en el qual va deixar clar que manté les recomanacions sobre el metamizol per a previndre el risc d'agranulocitosi. Aquesta és una reacció adversa coneguda d'aquest principi actiu —descrita en la seua fitxa tècnica i prospecte—, encara que la seua freqüència d'aparició és molt baixa i pot arribar a produir la mort del pacient. Igualment, la Societat Espanyola de Farmacèutics d'Atenció Primària ha insistit que "no existeix noves evidències que canvien el perfil de risc del fàrmac".
Més llegit
-
Estos són els dotze festius autonòmics del calendari laboral del 2026
-
À Punt estrena l’exitosa sèrie britànica ‘Doc Martin’, una comèdia diària per a les vesprades d’estiu
-
Moren tres banyistes d'edat avançada a les platges de Gandia, Dénia i Benissa
-
Almussafes registra un sisme de magnitud 2,7 i Silla dos més, de magnitud 2,1 i 1,9, respectivament
-
Les farmàcies estudien fer vaga pels impagaments: "Hem de demanar préstecs per a sufragar la despesa de la Seguretat Social"
-
Laura Morell, sobre la llei Bolaños: “La reforma només pretén el control des de dins del poder judicial”
Més vist
-
Informe | La Laboral de Xest
-
29.06.2025 | Entrada de Moros i Cristians de Benissa | Primera part
-
29.06.2025 | Entrada moros i cristians de Benissa | Segona Part
-
30.06.2025 | A la fresca
-
La Universitat Laboral de Cheste, ciutat educativa de primer nivell
-
Carles Alberola recorda la Universitat Laboral de Cheste: “Era un paradís”
Més escoltat
-
30.06.2025 | Línia de fons
-
30.06.2025 | Luís Fernández, VIELCA INGENIERÍA
-
27.06.2025 | L'estiu 'A la fresca' amb Eduard Forés i Maria Fuster
-
30.06.2025 | 90 minuts
-
30.06.2025 | “Fil d’Irene”, el calvari de les dones migrants llatinoamericanes que busquen una nova vida als Estats Units
-
30.06.2025 | A poqueta nit | Primera Part