L'apagada compleix un mes mentre continuen les investigacions per a esclarir la causa
Les companyies elèctriques reclamen “més claredat, coherència i transparència” al govern espanyol i demanen que les dades del sistema elèctric siguen públiques
Este dimecres, 28 de maig, es compleix un mes de l'apagada que va deixar sense llum durant hores a l'Espanya peninsular i Portugal, mentre continuen les investigacions per a tractar de trobar la causa que va portar al zero energètic, encara que han transcendit algunes certeses. “El sector elèctric i la ciutadania encara no tenen una explicació oficial i detallada del succés”, lamenten les empreses elèctriques com Iberdrola i Endesa, que en un comunicat al costat de la resta de companyies que integren la patronal Aelec reclamen “més claredat, coherència i transparència” en la investigació.
Les elèctriques van emetre dimarts un dur comunicat en el qual defensen que les dades clau d'un sistema elèctric que pertany a tota la ciutadania no haurien de ser confidencials; sobretot si, al mateix temps, es llancen missatges parcials en fòrums i mitjans de comunicació. Per això, defensen que Red Eléctrica hauria de compartir la informació amb tots els agents implicats i, “pel bé d'una resolució òptima dels fets, seria convenient que deixara d'emetre juís públics que només redunden en la confusió i l'obstaculització del procés cap a una anàlisi tècnica objectiu”.
La vicepresidenta tercera i ministra de Transició Ecològica, Sara Aagesen, ha defensat que la fallada de subministrament no es va deure ni a un problema de cobertura, ni de reserva, ni de l'emmallat de les xarxes, i que el nivell d'inèrcia del sistema elèctric peninsular complia amb les recomanacions de la xarxa d'operadors europeus quan es va produir l'incident. Les anàlisis continuen, però des del govern espanyol han reiterat en diverses compareixences que es necessita temps per a poder examinar els més de 750 milions de dades que s'han recopilat entre els requerits a l'operador del sistema i a altres companyies.
El comité d'anàlisi i altres investigacions
Per a investigar l'ocorregut, una vegada restablit el subministrament elèctric es va formar un comité d'anàlisi, amb representants de diversos ministeris i d'altres organismes, que ha anat treballant en dos subgrups. A eixa investigació se suma la que fa la xarxa europea de gestors de xarxes de transport d'electricitat (Entso-e), que té un termini de sis mesos per a presentar un informe independent, i la iniciada per la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC). A més, l'Audiència Nacional ha estés un mes més el secret de sumari en la investigació sobre si l'apagada va poder ser un acte de sabotatge informàtic en infraestructures crítiques espanyoles, una cosa que podria encaixar en un delicte de terrorisme.
Dos períodes d’oscil·lacions
La xarxa d'operadors europeus va assenyalar fa uns dies que “es van observar dos períodes d'oscil·lacions de potència i de freqüència en la zona síncrona d'Europa continental”. Aelec va afegir que durant el matí del 28 d'abril la situació va ser inestable i en els segons anteriors al col·lapse es van registrar valors de tensió en la xarxa elèctrica per damunt dels límits considerats com d'emergència.
No obstant això, fonts de Red Eléctrica assenyalen que és constatable que els valors de tensió abans de l'incident no van excedir els admesos per la normativa i incideixen en el fet que no es pot establir una correlació amb dies previs, ja que responen a configuracions diferents del sistema elèctric.