L’alumnat espanyol de primària empitjora en ciències i matemàtiques

El sistema educatiu espanyol queda a 11 punts de la mitjana de la UE, i a 25 de la mitjana dels països de l’OCDE analitzats.

Imatge d'arxiu.
Imatge d'arxiu.

L’alumnat espanyol de quart curs de primària empitjora en assignatures com ciències i matemàtiques, segons es desprén d’un informe realitzat per l’Estudi Internacional de Tendències en Matemàtiques i Ciències (Timss). També situa Espanya sota de la mitjana de l’OCDE i la UE.

L’estudi compara les dades aconseguides l’any passat, 2019, amb les xifres de 2015. Els resultats evidencien així que l’alumnat espanyol ha empitjorat en ciències (on obtenen set punts menys) i matemàtiques (tres menys) respecte al 2015. Cal recordar que a Espanya hi ha hagut diferents lleis d’educació; la penúltima, i que pot afectar més aquestes dades perquè estava en vigor, és la Lomqe o llei Wert, que es va començar a aplicar als col·legis els anys 2014-2015. L'última llei d'educació és la també coneguda com a llei Celaá.

Matemàtiques i ciències, assignatures pendents a Espanya

Quant al rendiment en matemàtiques, els estudiants d’Espanya se situen l’any 2019 amb 502 punts, clarament per sota de la mitjana de l’OCDE (527 punts) i l’UE (513 punts), i per sota dels resultats del 2015, quan es va obtindre 505 punts. D’altra banda, països com Irlanda del Nord i Anglaterra tenen les puntuacions més altes dins de la UE, amb 566 i 556 punts respectivament. La màxima puntuació és per a Corea (600) i el Japó (593). Per tant, Espanya queda a 11 punts de la mitjana de la UE, i a 25 de la mitjana dels països de l’OCDE analitzats.

D’altra banda, el rendiment en ciències a Espanya es troba en els 511 punts, similar als d’Itàlia (510) i Xipre (511), i també sota de la mitjana de l’OCDE (526 punts) i de la UE (514 punts). Comparat amb les dades del 2015, també s’aprecia una tendència al descens, ja que fa cinc anys, Espanya va obtenir 518 punts. Finlàndia aconsegueix el nivell de rendiment més alt en ciències (555), juntament amb Letònia (542), dins de la Unió Europea.

L’avaluació Timss de l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu es realitza cada quatre anys i, a Espanya, està dirigida específicament a l’alumnat de quart de l'educació primària. En l’estudi de 2019 han participat més de 9.500 estudiants de totes les comunitats i ciutats autònomes, i més de 500 centres d’educació primària.

També et pot interessar