L'Ajuntament d'Alacant va detectar vincles entre beneficiaris dels habitatges públics i "empleats o càrrecs"

Un informe intern esmentava el deure legal d'abstenció en els casos amb interés personal i advertia del possible incompliment de les condicions d'accés

Residencial Les Naus, ubicado en Playa de San Juan, en la ciudad de Alicante
Residencial Les Naus, a la platja de Sant Joan / FRAORGI

Un informe intern del servei local de Gestió Patrimonial va posar en alerta l'Ajuntament d'Alacant sobre possibles “conflictes d'interés” en l'adjudicació d'habitatges de protecció oficial (VPO) a la platja de Sant Joan respecte a empleats i càrrecs municipals que podien haver participat en l'expedient.

Així ho ha manifestat l’Ajuntament d’Alacant en una denúncia que ha presentat este dimarts a la Fiscalia Provincial d'Alacant, a la qual ha tingut accés EFE, perquè s'investigue si el procediment d'adjudicació constituïx infracció penal i, en cas afirmatiu, es depuren les responsabilitats.

L'escrit establix que, conclosa la construcció dels habitatges i estant molt pròxim el tancament de l'expedient, la cooperativa va remetre al consistori un llistat dels immobles VPO juntament amb els noms i cognoms dels beneficiaris i l'acreditació que cadascun complia els requisits legals.

En estudiar el document, el servei de Gestió Patrimonial municipal va constatar que entre els compradors adjudicataris figuraven algunes persones que mantenien relacions de parentiu o un altre vincle amb empleats o càrrecs de l'Ajuntament que van poder participar en fases rellevants de l'expedient.

I malgrat que tots complixen els requisits exigits per la normativa, la concurrència de vincles personals “va alçar senyals d'alerta per possible conflicte d'interés i eventuals incompliments del deure d'abstenció d’estos empleats o autoritats en el procediment administratiu”, segons la denúncia.

Conflicte d'interés i deure legal d'abstenció

El fet va quedar reflectit en un informe que també advertia del possible incompliment de les condicions d'accés per la mera condició, nivell i categoria laboral dels beneficiaris, que farien previsiblement impossible complir amb els requisits de capacitat econòmica per a un habitatge social.

L'informe va incloure que almenys un arquitecte municipal adjudicatari “va participar activament” en l'assessorament i seguiment del contracte amb la cooperativa “sense que conste que posara de manifest cap interés personal ni se n'haguera abstingut, incomplint presumptament la normativa, la Llei 40/2015.

Per tot això, el servei de Gestió Patrimonial va concloure que podien derivar-se responsabilitats a les persones implicades alhora que podria “afectar la imatge” de l'Ajuntament.

A la vista del contingut de l'informe, l'alcalde, Luis Barcala, del PP, va demanar el 29 de gener un expedient d’investigació que va concloure que hi havia tres casos concrets de persones relacionades directament amb el consistori com a adjudicatàries: la regidora d'Urbanisme, Rocío Gómez, que ja ha dimitit; la directora general María Pérez-Hickman, també dimitida per ser-ne beneficiaris els dos fills i un nebot, i un arquitecte municipal, Francisco Nieto.

Tot i que segons l'expedient d'investigació cap dels tres va intervindre en la tramitació de l'expedient (ni en la mesa de contractació ni en les resolucions d'adjudicació ni llicències), l'Ajuntament creu que persistixen “incògnites i aspectes no esclarits” durant la investigació interna.

“Preocupa la possibilitat que hi hagueren intervencions materials o influències funcionals no documentades oficialment” que pogueren afavorir directament o indirectament l'adjudicació dels habitatges "a la seua persona o els seus afins”, i tampoc es descarta que s'aprofitaren de la posició o informació privilegiada dels empleats municipals vinculats a càrrec seu.

Així doncs, l'Ajuntament denuncia els fets a la Fiscalia perquè avalue la possible rellevància penal

L’oposició critica que l’expedient no resol dubtes sobre l’adjudicació

La portaveu del PSPV a l'Ajuntament d'Alacant, Ana Barceló, considera que l'informe “no analitza el que ha ocorregut i no resol les incògnites sobre la polèmica adjudicació” dels habitatges. Així mateix, critica que, a parer seu, “ni l'informe intern ni l'escrit presentat en Fiscalia defensen l'interés general” i que Barcala ha fet “una pantomima” per a intentar exonerar el govern del PP de qualsevol responsabilitat.

Precisament, el grup municipal socialista ha registrat este dilluns una denúncia a la Fiscalia “després de detectar la presumpta comissió de fins a cinc delictes vinculats a la construcció i adjudicació d'habitatges sobre una parcel·la municipal”.

Per la seua banda, el portaveu d'EU-Podem, Manolo Copé, ha assenyalat que Barcala “va tindre sobre la taula” informes “que alertaven d'adjudicataris vinculats a personal municipal i va decidir mirar cap a un altre costat”. “En una ciutat amb emergència residencial, això no és un error administratiu: és una irresponsabilitat política intolerable”, ha afirmat.

També et pot interessar

stats