Directes
Ara en la televisió
VA DE BO
Ara en la ràdio
LA VESPRADA D'À PUNT

La jutgessa de la dana pregunta a l'Advocacia de la Generalitat si el Consell va fer alguna consulta el 29-O

La magistrada Nuria Ruiz Tobarra requerix al servici d'emergències del País Basc que facilite les telefonades que va rebre el dia de la barrancada des de l'112 valencià

Imatge de la reunió del Cecopi del 29-O

La jutgessa que instruïx la causa penal oberta per la gestió de la dana del 29-O ha preguntat a l'Advocacia de la Generalitat si algun alt càrrec del Consell els va fer alguna consulta verbal o escrita sobre l'episodi d'inundacions que va provocar 230 víctimes mortals i va causar estralls milionaris en desenes de pobles de la província de València.

L'Advocacia de la Generalitat és l'organisme que presta assistència jurídica integral i assessorament a l'administració autonòmica i totes les entitats adscrites. Segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV), la magistrada ha demanat a l'organisme que informe de si l'aleshores secretari autonòmic de Presidència de la Generalitat, Cayetano García Ramírez, va requerir-los per a emetre "alguna valoració jurídica" sobre l'emergència.

L'actuació arriba després de la declaració en la comissió d'investigació del Congrés de García Ramírez, que va negar haver impedit a l’exconsellera Salomé Pradas confinar la població de València el dia de la tragèdia. Segons va manifestar a preguntes dels diputats i diputades, ell només li va aconsellar buscar suport jurídic de l'Advocacia de la Generalitat.

D'acord amb la testifical del subdirector d'Emergències, Jorge Suárez, davant de la jutgessa Pradas, es va mostrar preocupada durant la reunió del Cecopi en què es debatien mesures de protecció a la població per les repercussions legals que podia implicar el fet que la redacció del missatge massiu de l'ES-Alert s'entenguera com un confinament. Tenia al cap els antecedents viscuts durant la pandèmia i per això va plantejar fer una consulta jurídica. La instructora, Nuria Ruiz Tobarra, vol aclarir si finalment es va dur a terme eixa petició.

D'una altra banda, i a sol·licitud de l'acusació popular i particular que exercix Acció Cultural del País Valencià (ACPV), la instructora ha acordat sol·licitar a la Direcció d'Atenció d'Emergències i Meteorologia (DAEM) del govern basc que presente un informe sobre les telefonades rebudes en el telèfon 112 d'Euskadi per derivació del 112 Comunitat Valenciana aquell dia, així com les gravacions d'eixes comunicacions per a la futura incorporació al procediment judicial.

La jutgessa Nuria Ruiz Tobarra instruïx des de Catarroja una causa penal en què s'investiguen possibles delictes d'homicidi i lesions imprudents derivats de la gestió de la fatídica dana del 29 d'octubre del 2024. De moment, hi ha dos únics investigats en el procediment: l'exconsellera de Justícia i Interior Salomé Pradas i qui aleshores era el número dos com a secretari autonòmic, Emilio Argüeso.

També et pot interessar