La jornada continuada, a debat en la ràdio d'À Punt: Millora la conciliació laboral? Sotmet l'alumnat a una jornada maratoniana?

Les notícies del matí dona veu a partidaris i detractors del canvi d'horari escolar, que voten 204 centres d'infantil i primària

Segueix l'entrevista a Marc Candela (STEPV) i la mestra Juana Latorre a favor i en contra del canvi de jornada / À Punt NTC
11 d'abril 2022 - 11:21

Partidaris i detractors del canvi a la jornada continuada han enfrontat els seus arguments en Les notícies del matí, el dia en què 204 col·legis d'infantil i primària valencians voten sobre aquest assumpte. Les famílies decideixen si accepten que els fills acumulen la càrrega lectiva tot seguit per a acabar a les dues —amb possibilitat de continuar fins a les cinc amb activitats i extraescolars— o opten per mantindre la jornada actual, amb classes de vesprada després del menjador.

"Defensem la continuada perquè hem vist que millora la conciliació de la vida laboral i familiar. L'alumnat pot eixir bé abans de dinar o després. (...) Dona més temps per a fer altres coses. En un horari més racional i el centre s'obri més a l'entorn sociocultural i esportiu del barri amb les extraescolars que hi poden incorporar de les associacions de l'entorn", ha explicat el portaveu del sindicat docent STEPV, Marc Candela, que és partidari del canvi.

"Per als xiquets no és bo. Carreguem cinc hores lectives i després extraescolars fins a les cinc de la vesprada... Els fem fer una jornada maratoniana, que cal recordar que s'alcen a les huit del matí, fins a les cinc o les sis de la vesprada que arribaran a casa", adverteix Juana Latorre, una mestra d'infantil i primària contrària al canvi. "En la partida ixen a les dotze, es mouen, tenen contacte en el pati, tenen relacions socials... tenen un temps de viure... canvien la rutina, i en les classes de vesprada reforcen l'aprenentatge de tot el dia".

Millora la conciliació de la vida laboral i familiar. Dona temps a l'alumnat a fer més coses Marc Candela - Portaveu de l'STEPV

"No es pot dir que hi haja un horari perfecte per a l'alumnat sobre l'altre... els informes de la Conselleria d'Educació diuen que l'atenció no es perd tant al final del matí com al principi de la vesprada (...) No hi ha estudis concloents en cap sentit. Els informes dels centres que han tingut la continuada —majoritària a Alacant— diuen que no s'ha produït un canvi significatiu. No hi ha cap estudi que concloga que és perjudicial. Fins que això no es confirme amb més força no veiem motius per a oposar-s'hi", raona Marc Candela.

Discrepa Juana Latorre, a partir dels seus quaranta anys d'experiència com a mestra i els informes de pediatres i sociòlegs de la Universitat de València: "Tenim estudis independents que sostenen que la jornada partida és molt més beneficiosa que la continuada. Sabem que els resultats acadèmics milloren quan les proves es fan a la vesprada. La concentració i la memòria augmenta al llarg del dia i és millor en horari vespertí. A primera hora hi ha un baix rendiment acadèmic, augmenta pel matí, però baixa a les 12, quan amb la continuada encara queden dues hores lectives.

Per als xiquets no és bo. Els carreguem cinc hores lectives i després extraescolars. Els fem fer una jornada maratoniana Juana Latorre - Mestra d'infantil i primària

"Hi ha molt de mite sobre l'horari del professorat. Fa les 37,5 hores. En la partida s'implica més. Ha de planificar les extraescolars i l'organització i el control suposa una sobrecàrrega per a l'equip directiu", apunta Candela respecte del retret pels presumptes beneficis per als mestres. El portaveu de l'STEPV creu que "no s'ha sabut explicar bé la continuada" perquè "el centre continua obert en el mateix horari, oferint activitats gratuïtes fins a les 17 h, amb la garantia que ningú es quede discriminat, i també s'hi poden incloure pagades".

No hi ha cap estudi que concloga que és perjudicial. Fins que no es confirme, no veiem motius per a oposar-s'hi Marc Candela - Portaveu de l'STEPV

No opina el mateix Latorre, que alerta del risc d'augmentar l'escletxa social entre "xiquets i famílies segons el poder adquisitiu". "Les més vulnerables les deixem penjades, perquè no poden accedir a les extraescolars de pagament i moltes d'aquestes tampoc no venen preparades per a mantindre la concentració fins a les 14 hores... Som professionals per a tots els xiquets o xiquetes de l'escola, no només per als millors o els que destaquen; hem de traure el millor de tots".

Augmenta l'escletxa social. Les famílies més vulenrables no poden accedir a les extraescolars de pagament i sabem que molts xiquets passaran hores a soles a casa Juana Latorre - Mestra d'infantil i primària

"Sabem que molts xiquets aniran a casa amb la clau a la mà —continua la mestra—, els dels últims cursos de primària passaran a soles dues o tres hores perquè la majoria de les famílies no arriben a dinar, a estar amb ells, o a portar-los a extraescolars (...). El professorat hem d'estar per l'educació i el millor per als xiquets. La partida trau el millor de l'alumnat, si pensem en ells. Fer-ho des del punt de vista dels adults és una errada".

Les parts sí que coincideixen en la necessitat de repensar els horaris laborals, un dels problemes que hi ha en el rerefons de la qüestió. "Cal obrir un debat respecte dels horaris laborals que tenim. L'escola està fent passos per a ajudar a conciliar, però en la resta d'àmbits no se'n fan", explica Candela.

També et pot interessar