El joguet, un producte “essencial” per a salvar el Nadal

Els fabricants demanen la protecció especial del joguet pel risc de desabastiment en en cas de confinament.

VÍDEO | El joguet, un producte “essencial” per a salvar el Nadal

El Nadal és celebració, vida familiar... i diners. Molts diners. Diversos sectors d’activitat concentren en aquesta època de l’any el gruix de la seua facturació. Una rendibilitat que un eventual augment de les restriccions complicaria sensiblement. El sector del joguet espanyol, la fabricació del qual es concentra majoritàriament a l’Alcoià, ha volgut anticipar-se a la situació i demanar ja que els bens que produeixen, distribueixen o venen siguen considerats essencials.

Justifiquen la reivindicació en el risc que alguns menors es queden sense els joguets que desitgen, perquè “ni les plataformes en línia, ni les estructures logístiques, ni l’estoc permeten una campanya de Nadal i Reis únicament en línia”.

Problemes de logística i estoc

“No hi ha capacitat logística. I si n’hi haguera, no hi hauria estoc”, insisteix José Antonio Pastor, el president de l’Associació Espanyola de Fabricants de joguets (AEFJ). Recorda que la venda en línia a Espanya està per sota del 20% i que no té capacitat per a moure els 70 milions de joguets que s’estima que s’han de comercialitzar des d’aquest novembre.

“Hem passat per una època complicada, amb les botigues tancades pel confinament. I això repercuteix en la facturació. Ens la juguem en un mes. Si no ens ajuden perquè els establiments estiguen oberts, serà un desastre”, alerta Antonio Guerrero, cap comercial de Muñecas Arias, una factoria de Castalla. També reclama una ajuda en forma d'una rebaixa de l’IVA del 21% que s’aplica al joguet.

Carta als governs i campanya a l'opinió pública

“Bastant trist serà un Nadal sense cavalcades, sense veure els avis i els familiars, sense viatjar al poble… Que no deixen els xiquets sense joguets!” reclama el sector en el comunicat de llançament de #Eljugueteesesencial, la campanya amb què han traslladat les reivindicacions a l’opinió pública, i en què asseguren respondre a la petició dels Reis Mags, què els han demanat ajuda per a poder fer la faena.

L’AEFJ ha liderat la iniciativa i representa la diversitat del sector com una veu única. L’associació ha traslladat per carta al govern espanyol i als consellers de sanitat de les autonomies la petició de protecció excepcional al joguet, a fi de salvaguardar l’activitat al complet, des de la fabricació a la comercialització, com acaba de fer Itàlia.

Venda en botiga amb reserva en línia

Entre les peticions de l’AEFJ hi ha la de preservar l’activitat logística per a garantir la distribució; l’obertura del canal de venda minorista mitjançant almenys un sistema d'arreplegada en botiga amb reserva prèvia en línia (conegut com a click & collect); i la continuïtat de les seccions de jogueteria als supermercats i altres comerços essencials. Una cobertura legal que, recorden, no va existir durant el confinament de març, “quan les botigues de joguets van haver de ser precintades”.

“Que no ens recordem dels xiquets quan passe el confinament”, adverteix el president de l’AEFJ. I para atenció al fet que mentre que durant el primer tancament es podia passejar el gos i comprar joguets per a les mascotes, “els xiquets estaven a casa i les prestatgeries i botigues de joguets infantils, precintades.”

“El millor aliat de la família en el confinament”

Des del sector es recorda també que el joguet és un dels instruments del dret fonamental al joc, que empara la declaració de les Nacions Unides. Un motor “per al desenvolupament social, físic, i emocional dels xiquets i xiquetes” i “el millor aliat de la família en el confinament”, ja que “millora l'estat d’ànim dels xiquets i facilita la connexió i el benestar” al nucli familiar.

I com a prova, asseguren que durant el confinament l’adquisició de joguets va augmentar en aquells països que no imposaren restriccions al consum d’aquests béns, com Austràlia (+19%), els Estats Units (+16%), Canadà (+9%), Alemanya (+9%), Regne Unit (+8%) i els Països Baixos (+6%).

Imatge de la campanya de l'Associació Espanyola de Fabricants del Joguets / AEFJ

També et pot interessar