Ja pots obtindre el certificat electrònic sense eixir de casa: t'expliquem com

El servei costa 2,99 euros i permet realitzar una identificació remota amb només la càmera del mòbil

Una dona amb un telèfon i un ordinador (arxiu)
Una dona amb un telèfon i un ordinador (arxiu) / sipcrew (Shutterstock)

Fins fa molt poc, el procediment per a demanar per primera vegada un certificat electrònic requeria apropar-se a una oficina de l'administració pública, ja fora estatal, autonòmica o local, i omplir els formularis pertinents en persona per a garantir-ne la identitat. Un procés farragós i que habitualment ens feia certa nosa, però imprescindible per a aconseguir aquesta firma digital que s'instal·la a l'ordinador o el dispositiu mòbil i permet realitzar infinitat de tràmits administratius en línia. Sense anar més lluny, el pagament de multes o altres taxes, inscripcions a processos d'ocupació pública, consultes de dades personals, demanar el vot per correu o gestions en organismes com la Seguretat Social o l'Agència Tributària.

Des d'ara, ja es pot sol·licitar el certificat electrònic des de qualsevol lloc, sempre que tinguem a mà el DNI i el telèfon mòbil. És la gran novetat que ha aparegut recentment en el web de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FNMT), una de les entitats emissores. En concret, ofereix la possibilitat a l'usuari de dur a terme el procediment de manera telemàtica i sense haver d'eixir de casa, gràcies a una nova opció d'identificació remota per vídeo. Tot i que és més còmoda que l'alternativa presencial, cal tindre en compte que aquest servei no és gratuït. Per a poder efectuar el tràmit i descarregar el certificat cal abonar una quantitat de 2,99 € més impostos, segons s'avisa en el web de l'FNMT.

Passos per a demanar el certificat

En el cas de voler optar per la modalitat telemàtica amb la videoidentificació, cal assegurar-se que l'ordinador té instal·lat el programari necessari per a poder generar les claus. En la pàgina web de l'FNMT es pot descarregar la versió adequada en funció del sistema operatiu que tinguem i s'hi aporten tots els passos a seguir. A més, cal tindre al cap dues coses més. Primer, que no s'ha de formatar l'equip entre el procés de petició i el de descàrrega del certificat, que pot allargar-se uns dies. Segon, que tot el tràmit s'ha de dur a terme des del mateix PC i amb el mateix usuari.

Captura del formulari que cal omplir per a demanar a distància el certificat electrònic
Captura del formulari que cal omplir per a demanar a distància el certificat electrònic / À Punt NTC

Una vegada tenim preparat l'ordinador, el següent pas és emplenar el formulari per a demanar la firma digital. Després, l'usuari rep per correu electrònic el codi de sol·licitud que el sistema li requerirà per a poder iniciar el procediment de vídeo identificació. El procés continua amb l'escaneig en el mòbil del codi QR que apareixerà en pantalla. A través de la càmera del dispositiu hem de capturar el DNI per ambdues cares. El sistema examinarà i verificarà l'autenticitat del document d'identitat i, a continuació, farà un reconeixement mitjançant biometria facial per a comprovar que la cara es correspon amb la foto mostrada. Addicionalment, es demana una prova de vida per a confirmar que qui fa la petició és una persona de carn i os i no un intent de frau.

Una vegada superats tots aquests tràmits, en un màxim de dos dies hàbils, l'FNMT atendrà la videoidentificació i expedirà el certificat si la sol·licitud és aprovada. L'avís arriba per correu electrònic, que conté els passos per a la descàrrega. Es recomana també fer una còpia de seguretat de la firma digital una vegada la tinguem.

També et pot interessar

stats