Ibèria proposa una nova companyia per al handling amb baixes voluntàries per a 1.727 treballadors
Crearà una nova societat participada al 100% per IAG que aglutine els treballadors de tots els centres de la Direcció de Serveis Aeroportuaris, així com un pla de viabilitat que contempla baixes incentivades i prejubilacions
Ibèria ha proposat la creació d'una nova empresa, participada al 100% de IAG amb majoria d'aquesta aerolínia, que aglutine tots els treballadors de tots els centres de treball de la Direcció de Serveis Aeroportuaris, així com un pla de viabilitat que contempla baixes incentivades i prejubilacions per a 1.727 treballadors.
L'aerolínia ha proposat aquesta mesura com a solució a la situació derivada de l'últim concurs de personal de terra d'Aena, resolt el 26 de setembre, en el qual va perdre la llicència de huit grans aeroports: Bilbao, Màlaga, Alacant, Palma, Eivissa, Barcelona, Las Palmas i Tenerife Sud.
Això va provocar una sèrie de conflictes en la companyia, des d'un procés judicial contra el concurs fins a negociacions amb els sindicats per a tractar de trobar una solució que beneficiara tant els treballadors com la companyia.
En aquest procés s'han produït dues convocatòries de vaga que finalment es van suspendre i quatre jornades de vaga entre el 5 i el 8 de gener que van provocar la cancel·lació de 444 vols de la companyia, retards i problemes amb el trasllat d'equipatge.
Per això, aquest dilluns la companyia ha fet pública la seua última proposta. Amb la nova companyia, tots els treballadors que passen a la nova societat seguiran sota el conveni d'Ibèria i mantindran totes les condicions i drets sense cap canvi. Això inclou el blindatge "per a tota la vida" dels sistemes de progressió i antiguitat.
Desvinculació de 1.727 persones fins al 31 de desembre de 2026
No obstant això, la creació d'una nova companyia contempla la desvinculació de 1.727 persones fins al 31 de desembre de 2026. Aquesta desvinculació es realitzaria a través de baixes incentivades per als menors de 56 anys en el moment de l'extinció del contracte i de prejubilacions per als majors d'aquesta edat.
Des del moment de l'extinció del contracte de treball i fins a complir els 65 anys, l'empresa abonaria en 12 pagues anuals un complement que variaria en funció de l'edat en la qual s'acollira a tal mesura sobre el salari regulador, és a dir, sobre el total de les seues percepcions anuals brutes.
Aquesta nova societat tindria una marca nova, comptaria amb un centre d'excel·lència de Formació Professional de handling en La Muñoza (al costat de Barajas) i plans de creixement nacional i internacional, especialment de cara a Europa i Amèrica Llatina.
La companyia destaca que "comprén la incertesa" dels treballadors, però recalca que, per a poder oferir "un futur tant als empleats dels aeroports amb llicència com sense" és necessari que "tots estiguen units en una única empresa".