Guerra a la ciutat de València contra l'ús d'anabolitzants, que consum el 3,3% de l'alumnat de secundària
L'Ajuntament de València llança "Esport Segur", una campanya de sensibilització dels riscos del consum d'estes substàncies dopants entre la joventut usuària dels centres esportius
L'advertència emana d'un estudi del Departament de Sociologia i Antropologia Social de la Universitat de València signat pel professor Víctor Agulló: el 3,3% de l'alumnat de secundària enquestat a la Comunitat Valenciana admetia haver consumit esteroides anabolitzants. Perseguien accelerar la seua musculació, l'activitat més feta en els gimnasos (73,8%), amb una forta prevalença del sexe masculí.
L'Ajuntament de València ha reaccionat amb "Esport Segur", una campanya de sensibilització per a reduir el consum d'esteroides anabòlics i altres substàncies dopants entre la joventut usuària dels centres esportius municipals, en què s'implantarà de manera progressiva, incloses accions de formació específica a monitors i entrenadors per a la detecció precoç.
En paral·lel, la iniciativa es difondrà entre el 12 de gener i el 8 febrer en mobiliari urbà, el canal de televisió de l'EMT i les xarxes socials. Es distribuiran materials divulgatius basats amb evidència científica per a desmuntar mites sobre l'ús d'anabolitzants. Així mateix, s'activaran accions de promoció de l'autoestima, la imatge corporal positiva i l'oci saludable.
“La cultura de 'l'optimització constant', els models corporals idealitzats i la difusió d'informació enganyosa a través de xarxes socials han generat un caldo de cultiu en el qual alguns jóvens senten que han de modificar el cos a qualsevol preu. I és ací on apareixen els esteroides anabolitzants: substàncies perilloses, nocives i, sovint, adquirides sense cap mena de control”, ha advertit la regidora de servicis socials, Marta Torrado, en la presentació de la campanya. Segons Torrado, València no només "promou l'esport, sinó que protegix els qui el practiquen" i no ha de "mirar cap a un altre costat quan es detecta un problema emergent".
Problemes de salut mental i risc de policonsum de substàncies tòxiques
El problema és la dismòrfia —la imatge deteriorada de l'aparença física pròpia per comparació amb ideals impossibles— i els greus riscos per a la salut que comporta el consum d'anabolitzants: problemes cardiovasculars, alteracions hormonals, danys al fetge i efectes psíquics com la depressió i l'agressivitat, segons ha detallat en roda de premsa José Pedro Guallar, metge de servici d'addiccions de l'Ajuntament de València.
Hi ha també les conseqüències legals, ja que la venda i consum fora de l'entorn mèdic està prohibida i el risc de caure en una espiral de consum de substàncies il·legals: sovint el proveïdor d'anabolitzants sol donar accés a altres drogues. De fet, l'estudi de la UV posa de manifest que el consum d'esteroides no sol donar-se de forma aïllada, sinó que s'associa sovint al policonsum d'altres substàncies i que els tripijocs són la font principal d'obtenció de substàncies dopants.
La iniciativa "Esport Segur" s'emmarca dins de les accions de prevenció comunitària del Servici d'Addiccions de l'Ajuntament de València. Segons el consistori, el públic objectiu són jóvens, famílies, professionals de l'àmbit esportiu i agents educatius, amb l'objectiu de reforçar la detecció precoç i reduir les conductes de risc associades al consum de substàncies.