El govern espanyol licita les obres del barranc de la Saleta per a previndre inundacions

L'objectiu del projecte és desviar al nou llit del Túria les avingudes que amenacen els municipis de l'Horta Sud que ja foren colpejats per la dana

Simulació de la via verda projectada al terme municipal de Xirivella
Simulació de la via verda projectada al terme municipal de Xirivella / CHX

La Direcció General de l'Aigua, dependent del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (Miteco), ha tret a licitació les obres corresponents al tram principal del projecte d'adequació del barranc de la Saleta. És un "pas decisiu" per a activar una de les principals actuacions de defensa contra inundacions a la província de València, segons ha informat la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) en un comunicat.

Amb este tràmit, les empreses interessades disposaran fins al 22 de setembre per a consultar la documentació de l'expedient i presentar ofertes al procediment de licitació. Una vegada acabe el període, començarà el procés de valoració de les propostes previ a l'adjudicació del contracte definitiu.

Si es complixen els terminis previstos, els primers treballs sobre el terreny podrien començar abans d'acabar el 2026. Redactada per la CHX, la intervenció permetrà avançar en la solució d'un problema històric que afecta municipis com Aldaia, Alaquàs, Xirivella, Quart de Poblet i València. L'actuació global suposarà una inversió d'uns 150 milions d'euros i permetrà proporcionar una eixida hidràulica per a les avingudes del barranc cap al nou llit del Túria.

Traçat del projecte de condicionament del barranc de la Saleta, per trams
Traçat del projecte de condicionament del barranc de la Saleta, per trams / CHX

Primera fase: tram Aldaia - via verda

La licitació correspon concretament al tram principal del projecte, entre Aldaia i la via verda, amb un pressupost base de 132,1 milions d'euros, IVA inclòs. Esta part concentra el gruix de les obres previstes per a conduir el cabal del barranc cap al Túria. Els treballs preveuen l'execució d'una nova conducció soterrada aproximadament de quatre quilòmetres, que discorrerà per la zona nord d'Aldaia i estarà formada per grans marcs de formigó armat.

Un dels punts de més "complexitat", remarca la CHX, serà l'encreuament davall de la línia ferroviària València-Utiel, que es resoldrà mitjançant un clavament subterrani per a evitar interrompre el trànsit ferroviari. A continuació, el cabal seguirà el recorregut a través d'una via verda hidràulica de prop de tres quilòmetres, un tram obert i integrat en el paisatge agrícola de l'horta que permetrà conduir l'aigua fins a les proximitats del nou llit del Túria.

Segona pota: la connexió amb el Túria

La solució global per al barranc de la Saleta s'ha estructurat en dos projectes diferenciats. Al tram principal que ara ix a licitació se suma una segona actuació destinada a executar la connexió definitiva amb el nou llit del Túria davall de la V-30. Este segon projecte té un pressupost aproximat de 14 milions d'euros, que ja s'ha aprovat tècnicament i es preveu licitar-lo "pròximament".

L'execució independent d'este últim tram respon a l'"especial complexitat tècnica", ja que serà necessari travessar la V-30 per a incorporar de manera segura el cabal al nou llit del Túria. Per a això, l'actuació es desenvolupa de manera coordinada amb la Demarcació de Carreteres de l'Estat del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible.

Una vegada executats tots dos projectes, l'actuació permetrà completar el recorregut hidràulic de les avingudes de la Saleta fins al nou llit del Túria i millorar significativament la protecció contra el risc d'inundació d'Aldaia, Alaquàs, Xirivella, Quart de Poblet i València.

Actualització postdana

El barranc de la Saleta ha perdut gran part del llit natural a conseqüència del creixement urbà i de les diverses infraestructures construïdes al llarg del temps, quedant sense una eixida efectiva cap al Túria. Això ha originat freqüents i greus inundacions a les zones urbanes d'Aldaia, Alaquàs, Xirivella, Quart de Poblet i València. La més recent i destacable va ser l'ocorreguda a conseqüència de la catastròfica dana del 29 de finals d'octubre del 2024, amb un balanç de 231 víctimes mortals reconegudes.

La CHX ha explicat que encara que la solució plantejada estava en desenvolupament des d'anys arrere, este últim episodi d'avinguda extraordinària va permetre sotmetre el projecte a una revisió completa a partir dels nous estudis hidràulics elaborats pel Centre d'Estudis i Experimentació d'Obres Públiques (Cedex). Les dades obtingudes mitjançant tècniques de modelització hidràulica avançada van permetre comprovar el comportament de la infraestructura de cara a escenaris extrems i millorar el disseny inicialment previst, reforçant la capacitat i eficàcia de l'actuació. Com a resultat, es va incrementar la capacitat de la conducció principal, que passa dels 80 m³/s inicialment previstos a 100 m³/s, cosa que permet, a més, afegir 30 m³/s més procedents del tram urbà del barranc.

També et pot interessar

stats