El govern espanyol defensa un corredor que també servisca per al servei de rodalia

Destaquen el potencial per a les mercaderies amb la creació d'autopistes ferroviàries per a realitzar trajectes de llarg recorregut.

El comissionat del govern espanyol per al corredor mediterrani, Josep Vicent Boira, en el desdejuni Fòrum Europa celebrat a Valencia
El comissionat del govern espanyol per al corredor mediterrani, Josep Vicent Boira, en el desdejuni Fòrum Europa celebrat a Valencia

El comissionat del govern espanyol per al corredor mediterrani, Josep Vicent Boira, ha defensat un ferrocarril que també servisca per al servei de rodalia. En el desdejuni de Fòrum Europa celebrat a València, Boira ha destacat que el corredor mediterrani pot ser la infraestructura més important del segle XXI i obri les portes a un model ferroviari desconegut fins ara a Espanya. Un model que generaria tant autopistes ferroviàries per a mercaderies com rodalies interurbanes.

Boira ha apostat per un corredor que connecte amb plataformes intermodals i logístiques on es concentre la càrrega, i ha ressaltat el potencial del corredor per a les mercaderies amb la creació d'autopistes ferroviàries "on els camions pugen al tren per a realitzar trajectes de llarg recorregut, i poder deixar les rutes curtes per al transport per carretera".

Rodalies més àgils

Segons ha indicat, l'entrada en funcionament de la doble plataforma i el túnel passant a València permetria alliberar les vies de manera que el servei de rodalia seria "més àgil", i algunes línies arribarien al cor de la ciutat, concretament les que venen de Castelló, i s’eliminaria l'entrada pel sud, per la Font de Sant Lluís.

Un corredor connectat a totes les plataformes

També ha subratllat Boira el paper del corredor per a Espanya en l'àmbit de la globalització, ja que connectaria amb sis aeroports, sis ports, set estacions intermodals i quatre nodes urbans i, a més, discorreria per ciutats com ara Alacant i Castelló que, malgrat no pertànyer oficialment a la xarxa transeuropea de transports, es beneficiarien del seu desenvolupament.

Boira ha assenyalat que en la nova ampliació del corredor mediterrani que Europa està estudiant (les connexions Sagunt-Terol-Saragossa i València-Madrid), entra el port de Mallorca i, per tant, "ja és part del mapa i alguns dels projectes estaran subvencionats per la UE".

Pressupostos de l'Estat

D'altra banda, Boira ha indicat que els pressupostos de l'Estat han de materialitzar la voluntat de compromís del govern amb el corredor mediterrani. No obstant això, ha matisat que, si no s'aproven uns nous comptes per l’any que ve, l'oficina del corredor continuaria treballant en molts elements, com alguns projectes que pateixen embós.

El comissionat del govern ha avançat que el 10 de desembre participarà a Catalunya en la mesa estratègica del corredor.

També et pot interessar