La Generalitat proposa que els VTC contracten els clients amb 15 minuts d'anticipació

Les parts rebutgen la nova regulació i els taxistes adverteixen que "el Consell ha perdut l'oportunitat" de tancar el conflicte.

VÍDEO | La Generalitat proposa que els VTC contracten els clients amb 15 minuts d\'anticipació

El director d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat de la Generalitat, Carlos Domingo, ha avançat als representants del taxi i dels vehicles de transport amb conductor (VTC) la proposta de regulació per al sector en una reunió a dues bandes.

L'esborrany del decret llei presenta com a principal novetat l'obligació per als VTC de contractar els clients amb almenys 15 minuts d'anticipació, una precontractació que diferenciarà el seu servei del que presta el taxi. La norma també prohibeix a aquests conductors la captació de clients en itinerància i els obliga a fer-ho en garatges o aparcaments. A més,  imposa una antiguitat màxima de 10 anys als seus vehicles. 

En un comunicat, la conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori explica que el decret llei afecta només els trajectes interurbans i trasllada als ajuntaments la regulació específica en cada municipi, als quals dona la possibilitat d'endurir la norma si ho consideren necessari.

En declaracions als mitjans de comunicació després de la reunió, la consellera María José Salvador ha defés les aportacions de la nova regulació per tal d'habilitar un espai "pacífic i harmonitzat" en què els dos models tinguen cabuda, amb l'objectiu de donar el millor servei a la ciutadania i que a aquesta no l'afecte "cap conflicte".

Decepció en el taxi i entre els VTC

Per contra, els portaveus del taxi s'ha mostrat "decebuts" amb la norma. Consideren que s'ha quedat curta i recorden que reclamaven una precontractació de 12 hores i no de 15 minuts per als VTC. "El govern de Ximo Puig acaba de perdre una oportunitat històrica per a solucionar el conflicte" ha afirmat el president de la Confederació de Taxistes Autònoms, Fernando del Molino.

Tampoc li ha agradat gens a Unauto, la patronal dels VTC, que adverteix que la regulació del Consell portarà a l'eliminació de les llicències a València i Alacant i conduirà al despatxament a 500 persones que treballen directament o indirecta des de les plataformes Uber i Cabify. De fet, han advertit que deixaran d'operar a la Comunitat Valenciana si el nou decret de regulació que ha presentat la Generalitat segueix avant.

Unauto considera que les línies bàsiques del decret són un "autèntic desastre" perquè impliquen "eliminar un competidor del taxi" i "que els ciutadans no tinguen dret a triar". 

A la Comunitat Valenciana existeixen 4.685 llicències de taxi per 323 llicències de VTC,  el servei de les quals no està regulat. 

La proposta de la Generalitat té lloc després que el setembre passat el govern espanyol instara les comunitats autònomes i els ajuntaments a regular les condicions d'explotació de les autoritzacions VTC.

En les pròximes setmanes la Generalitat redactarà l'esborrany de decret i el sotmetrà a informació per a recaptar les opinions de les associacions interessades. A continuació recaptarà l'informe de l'advocacia i, si és favorable, el traslladarà al ple del Consell perquè l'aprove. 

També et pot interessar