'El feminisme en 35 hastags', un llibre que analitza el moviment en xarxes

Aquesta obra de Sonia Reverter i Maria Medina-Vicent alerta del perill de convertir-lo en producte.

\'El feminisme en 35 hastags\', un llibre que analitza el moviment en xarxes
'El feminisme en 35 hastags', un llibre que analitza el moviment en xarxes

Les professores de la Universitat Jaume I de Castelló Sonia Reverter i Maria Medina-Vicent han publicat El feminisme en 35 hastags, un llibre que repassa les principals campanyes feministes realitzades als carrers i, sobretot, a les xarxes socials en els últims anys.

La publicació aborda com "el feminisme està pertot arreu" i "apareix diàriament en els debats polítics, econòmics i fins i tot en els científics i tecnològics".

La difusió del concepte és "una bona notícia, però també cal advertir del perill que es convertisca en un nou producte al servei de la societat de consum, tendència que, si s'imposa, podria desactivar la seua força transformadora", adverteixen les autores.

L'originalitat de les etiquetes analitzades en aquest llibre resideix en el seu poder mobilitzador, i l'ús de les xarxes socials, fonalmentalment Twitter, com a altaveu i eina d'empoderament col·lectiu.

Els hastags tenen la capacitat d'aglutinar milions de persones amb enorme eficàcia i rapidesa, a més de la potència per a crear adhesions quasi instantànies amb una o dues paraules.

Per a les autores, el potencial de les etiquetes resideix en el fet que "augmenten la indignació" i també "minoren la soledat" perquè tenen la capacitat d'aglutinar milions de persones, cosa que permet que l'activisme travesse les pantalles i arribe als carrers.

Un exemple és #MeToo, que va començar com un hastag i va acabar sent un moviment social a escala mundial. Només amb aquestes dues paraules es pot expressar una realitat generalitzada, que dones d'arreu del món pateixen assetjament sexual, que les violacions i agressions no són fets aïllats.

També et pot interessar