La falta de resposta i els tràmits complicats converteixen l’administració en “territori hostil per al ciutadà”
El Síndic de Greuges critica la “falta d’empatia” i la “desídia” que mostren les institucions públiques a l’hora d’atendre els tràmits de la ciutadania
“Un territori hostil per al ciutadà.” En això s'ha convertit l’administració pública per al ciutadà. Ho diu el Síndic de Greuges, la institució valenciana que atén les queixes de la ciutadania quan aquesta sent vulnerats i desatesos els seus drets davant les administracions. Ángel Luna, síndic de greuges, ha denunciat en la presentació de l’informe anual d’aquesta institució, que les relacions entre ciutadania i ajuntaments, conselleries, organismes públiques són encara “complicades”, a pesar d'estar deixant enrere la pandèmia.
Entre els problemes que cita Luna, que l’administració en massa ocasions no respon al ciutadà, li exigeix “massa requisits”, perquè els procediments administratius són enrevessats i complicats d’entendre per a la ciutadania i perquè hi ha “una falta d’empatia” de les administracions públiques amb els ciutadans.
Ángel Luna parla de “desídia”, en moltes ocasions, per part de les administracions a l’hora de tramitar els expedients dels ciutadans. “Deixen passar el temps i reclamen després esmenes que haurien d’haver advertit des del primer moment”, afig el síndic.
Faig una crida d’auxili a polítics, funcionaris i treballadors públics per a promoure una cultura administrativa de vertader servei públic
En aquest sentit, adverteix de les conseqüències que té aquesta actitud de les administracions per a la ciutadania, en especial per a la que està en una situació de vulnerabilitat.
Per a elles, “el pas del temps sense rebre ajuda pot resultar demolidor”, alerta Luna. Davant aquesta situació, fa una “crida d’auxili a responsables polítics, funcionaris i treballadors públics per a promoure una cultura administrativa de vertader servei públic”.
Entre els mecanismes que dificulten actualment les relacions amb les institucions públiques, el síndic de greuges destaca la cita prèvia, que encara imposen de manera obligatòria algunes administracions, que a més en molts casos sols es pot demanar a través d’internet.
La cita prèvia obligatòria motiva la picaresca de bloqueig i venda de cites
A més de les “nombroses queixes” que motiva aquesta dinàmica de ser atés exclusivament amb una cita, Ángel Luna adverteix que motiva “la picaresca de bloqueig i venda de cites”, el que acaba perjudicant aquelles persones que realment necessiten reservar-ne una.
A més del vessant humà, la cita prèvia de manera exclusiva i obligatòria atempta contra la legislació que regula els procediments administratius. Segons recorda Luna, aquesta llei “obliga a respectar els principis de proximitat i eficàcia”.
"Enorme preocupació" per la sanitat
Des de la institució valenciana que atén les queixes de la ciutadania, posen l’accent en l’assistència sanitària, que motiva “una enorme preocupació”, malgrat no ser l’àmbit que més reclamacions motiva en aquesta institució.
“En aquest tema sí que es pot dir amb claredat que s’arrosseguen importants seqüeles de la pandèmia. Les dificultats en el nostre sistema sanitari no van començar ací, venen de lluny, però sens dubte s’han agreujat considerablement”, assenyalava el síndic de greuges.
Ángel Luna fa una segona advertència i insta, “de manera urgent”, a reformar el sistema de l’atenció que es presta als consultoris i centres de salut: “L’atenció primària segueix acumulant descontentaments i les deficiències repercuteixen sobre els hospitals”, indica el defensor del poble valencià.
Més llegit
-
Troben un cadàver sense cames a la planta de reciclatge de Paterna
-
Malestar entre els usuaris de Rodalia perquè els trens que ixen de Gandia i Xàtiva pararan a Albal durant les mascletaes
-
Suspenen la mascletà i el concurs de paelles de la Magdalena pel mal oratge
-
El fill de l'assassí confés del menor de 13 anys a Sueca confirma al jutge la versió del pare
-
Transport públic 24 hores a València i l'àrea metropolitana en Falles: consulta com t'hi pots moure estes festes
-
Mascletà en directe del dimarts 10 de març de les Falles 2026 de València
Més vist
-
10.03.2026 | Especial Falles: La mascletà - Pirotècnia Crespo
-
09.03.2026 | Especial Falles: La mascletà - pirotècnia Turís
-
GALERIA | Visita totes les gaiates de les Festes de la Magdalena del 2026
-
10.03.2026 | Informatiu migdia | L'oratge
-
09.03.2026 | 09.03.2026 | La bandaLa banda
-
09.03.2026 | Informatiu nit | L'oratge