Experts afirmen que la proposta de canviar la llei del "només sí és sí" és tècnicament adequada
Asseguren que ja es va alertar de la reforma en el CGPJ i que “no es pot canviar una norma penal cada cinc minuts”
Arran de la polèmica que introdueix la nova llei de garantia de la llibertat sexual, és a dir, la rebaixa de la pena mínima de huit a sis anys de presó, l’equip d’À Punt ha consultat diversos experts sobre el tema. Una catedràtica de Dret Penal, un fiscal i un magistrat, declaren que la proposta és tècnicament adequada. Asseguren que ja es va alertar de la reforma en el CGPJ i que “no es pot canviar una norma penal cada cinc minuts”.
Segons els experts, en els informes previs a l'aprovació de la llei ja s'advertia de les modificacions introduïdes, i que podrien comportar la revisió a la baixa d'algunes condemnes. El portaveu de la Fiscalia provincial de València, Jaime Gil, comenta que "ja en l'informe preceptiu del CGPJ es va alertar que aquesta disfunció que es podia plantejar". Paz Lloria, catedràtica de dret penal de la UV, afirma que "és una reducció que és mínima, és una reducció a la baixa d'un any o any i mig depén del delicte. El que passa és que socialment sorprén, més pena no és més protecció".
A més, encara que no donen una xifra de casos que es podrien revisar, alerten que poden ser més del que s'esperava. Els tècnics experts afirmen que la revisió de sentències en benefici del detingut és un principi del Codi Penal que cal aplicar. Joaquín Bosch, magistrat, explica que "l'única manera que no s'aplicaren les revisions a la baixa seria que el tribunal Suprem optara per un criteri que és admissible jurídicament, dins de la divisió que hi ha en la matèria, que no permetria reduir les penes".
Pel que fa al si del govern espanyol, hi ha divisió sobre la conveniència d'introduir modificacions en la norma. Opinen que canviar ara la norma faria perillar la seguretat jurídica. Segons Lloria, “una norma penal no pot canviar-se cada cinc minuts", ha declarat. Per la seua part, Bosch diu que "una reforma que es fera a partir d'ara, només recularia les situacions a partir de l'entrada en vigor".
Més llegit
-
Tornen els ruixats localment forts a l'interior nord de la província de València, en avís groc
-
En llibertat els cinc detinguts per la protesta a les portes del partit València Basket-Hapoel Tel-Aviv
-
Tornen els avisos per pluges a les comarques de l'interior
-
El Planeta premia Juan del Val per una obra sobre una aristòcrata que trenca esquemes amb una relació amb un jove
-
El València Basket reactiva el mercat per a buscar un aler gran
-
El Consell llança dos línies d’ajudes dotades amb més de 103 milions per a estudiants afectats per la dana
Més vist
Més escoltat
-
15.10.2025 | 90 minuts
-
15.10.2025 | 'Z/B Zweig/Bernanos', l'obra de teatre que explora la trobada imaginada entre els escriptors Stefan Zweig i Georges Bernanos
-
09.10.2025 | CINQUENA HORA
-
13.10.2025 | La vesprada d'À Punt | Quarta Part
-
15.10.2025 | "True crime", amb Santiago Álvarez | El crim de Pedralba: justícia després del silenci
-
15.10.2025 | La vesprada d'À Punt | Primera Part