Emergències va deixar sense atendre 8.290 de les 19.821 telefonades rebudes el dia de la dana
Un informe remés a la jutgessa reflectix que a les 17:00 hores es va produir un pic de més de 2.400 intents de comunicar amb l'112

El servici d'Emergències 112 Comunitat Valenciana va rebre el 29 d'octubre un total de 19.821 telefonades, amb un pic de 2.438 en la franja de les 17:00 hores. Del total de telefonades, 8.290 no van ser ateses. Així figura en la informació que la Subdirecció General d'Emergències de la Generalitat ha remés al jutjat de Catarroja que investiga la gestió de la catàstrofe, en la qual van perdre la vida 228 persones.
En el marc del procediment, la magistrada havia sol·licitat informació sobre les telefonades associades “al detall” que no figuraven en l'informe inicial, especificant l'hora, origen geogràfic i contingut (no gravació), si van ser ateses per altres centres de l'Estat, així com aquelles que no van poder ser ateses.
En este informe es detallen 19.821 telefonades registrades en el sistema aquell dia, una xifra en la qual s'inclouen també les que no van arribar a ser ateses pel sistema 112, “bé perquè la persona acabara amb la trucada abans de ser atesa o per tall de la comunicació per raons alienes durant el temps d'espera”.
Així, el desglossament facilitat a la instructora és el següent: van rebre 19.821 telefonades, de les quals les ateses van ser 9.605. Les no ateses amb un temps d'espera superior a seu segons en van sumar 5.832, mentre que les no ateses amb un temps inferior a deu segons, 2.458. A més, va haver-hi 1.926 trucades no ateses inicialment, però que després sí que van aconseguir contactar en posteriors intents. Els incidents gestionats —que poden correspondre a trucades diferents— van ser 4.770.
L'informe també detalla l'evolució d'eixes telefonades a mesura que transcorrien les hores. Es van superar el miler en la franja de les 15:00 hores. Seguidament, la xifra va anar variant: a les 16:00 hores se'n van rebre 1.833; a les 17:00 hores es va registrar la màxima, amb 2.438; a les 18:00, 1.439; a les 19:00 hores, 1.066; a les 20:00 hores, 1.539; a les 21:00 hores, 1.058; a les 22:00 hores, 1.019 i, finalment, a les 23:00 hores, 1.020.
A més de proporcionar estes taules de dades, Emergències explica que el sistema 112 Comunitat Valenciana únicament registra informació associada a la localització de la telefonada en les ateses i, per tant, no existix informació geogràfica associada a les entrants no ateses. De la mateixa manera, no existix informació associada sobre el contingut de les no ateses.
D'altra banda, apunta que el desviament a altres centres 112 de l'Estat és una cosa “totalment aliena” a l'112 Comunitat Valenciana i es fa directament pels sistemes de gestió de trucades de les diferents companyies operadores. És a dir, quan no poden “entregar-ne” una a l'112 Comunitat Valenciana perquè tots els seus canals d'entrada disponibles en determinat moment estan ocupats, cada empresa de telefonia gestiona les que no poden entregar de diferent manera. Així, continua la Subdirecció, hi ha operadores de telefonia que retornen algun missatge a la persona que telefona en què indica que no es pot entregar la trucada, però també s'ha comprovat que hi ha circumstàncies (en funció de la configuració interna de cada operadora de telefonia, i de la qual no es fa partícips els diferents 112) en les quals estes entreguen la telefonada a un centre alternatiu.
Els bombers van fer una trentena de rescats abans de les 15 hores
D'altra banda, la jutgessa Nuria Ruiz Tobarra ha rebut també un informe del Consorci Provincial de Bombers de València en resposta a la seua petició d'informació sobre el moment a partir del qual es van iniciar els primers rescats el 29-O i quants es van dur a terme fins a les 15:00 hores.
Sobre este tema, un document subscrit per l'inspector en cap del cos al·ludix al fet que els primers incidents associats van ser a les 07:29 hores. Es tracta d’un camió bolcat a Alzira que va derivar en un rescat per pluja i en el qual el conductor va haver de ser evacuat en helicòpter V-990 i personal del grup GERA. A les 08:01 hores es va tindre coneixement d'entrada d'aigua en una casa per la finestra i la impossibilitat d'accedir a un pis superior per part del seu ocupant a Catadau. Allí es va rescatar a una dona d'avançada edat i mobilitat reduïda al voltant de les 08:30 hores.
Així mateix, els rescats que es van fer i van quedar registrats a conseqüència de la dana fins a les tres de la vesprada van ser els següents: un home a Alzira evacuat en helicòpter a les 09:31 hores; una dona a Alzira evacuada en helicòpter a les 09:35 hores; una dona d'avançada edat a Catadau; rescats diversos sense quantificar a mesura que s'avança per la població de Catadau al voltant de les 09:00 hores, entre estos una dona i dos menors; i cinc components d'una família, en un habitatge aïllat a Montroi (avís a les 09:26 hores).
També es recullen actuacions per a auxiliar dos persones d'avançada edat a Rafelguaraf (avís a les 09:35 hores); personal treballador de la cooperativa agrícola de Llombai després de la caiguda d'elements no estructurals del sostre de la nau on es trobaven (avís a les 09:58 hores); tres persones a l'Alcúdia, evacuats en helicòpter a les 12:30 hores; una dona a Alzira o quatre persones a Utiel, evacuades d'un restaurant (avís a les 13:16 hores), entre d’altres.
Des d'este cos de seguretat precisen que “el nombre de rescats fets per les dotacions és superior al que es va poder registrar a causa de l'alta càrrega de treball que es va suportar durant este període i les hores posteriors per part de les dotacions actuants”.