Què és el dispositiu V16 i perquè necessites tindre’n un en el cotxe a partir del 2026?

Esta xicoteta balisa serà l’únic mètode legal de senyalització de perill en carretera

Balisa V 16 per a senyalitzar perill en la carretera
Balisa V16 per a senyalitzar perill en la carretera / DGT

El V16 és un dispositiu de presenyalització d'accidents que substituirà els triangles que s’utilitzen actualment per a indicar que el vehicle està immobilitzat en la carretera o que la càrrega s’ha escampat per la calçada. Es tracta d'una xicoteta balisa de color groc que està dotada de connectivitat i és capaç d'emetre una llum de 360 d'alta intensitat de manera intermitent i continuada almenys durant 30 minuts. Incorpora una pila o bateria amb una vida útil d'un mínim de 18 mesos, que pot ser o no recarregable.

A partir de l’1 de gener de 2026 serà obligatori dur-la en el vehicle, per a poder activar-la en cas d’avaria o accident. S’ha de col·locar preferiblement en el sostre del vehicle per maximitzar la visibilitat del senyal lluminós. A més, en activar-se es connectarà a la plataforma DGT 3.0 —que permet la interconnexió entre tots els actors que formen part de l'ecosistema de trànsit i mobilitat— per a transmetre'n la ubicació en temps real i avisar altres usuaris de la via de la situació.

A partir de la mateixa data, els triangles de presenyalització que s’han utilitzat durant les últimes dos dècades passaran a estar prohibits per als vehicles matriculats a Espanya, però els matriculats a l’estranger podran continuar emprant-los. Pel que fa als vehicles que viatgen fora d’Espanya, es podrà fer servir la balisa V16 en els països signants de qualsevol dels convenis vigents.

El dispositiu V16 està acceptat com un mètode de presenyalització des del 2021, però a partir de 2026 serà l’únic legal perquè no és necessari eixir del vehicle per a col·locar-o i activar-lo, i això el fa “molt més segur” que els triangles, segons la Direcció General de Trànsit (DGT).

Exemples d'una balisa V-16 connectada en funcionament
Exemples d'una balisa V-16 connectada en funcionament / DGT

Ha d’estar connectat

Actualment, es comercialitzen balises V16 que no estan connectades a la DGT, però estes també estaran prohibides a partir de l’1 de gener de 2026. Només seran legals les que permeten establir este contacte per a notificar a la DGT l’activació, desactivació i geoposicionament del dispositiu. Amb esta informació, que es transmet cada 100 segons fins que la balisa es desactiva, la DGT disposarà de les coordenades del vehicle accidentat i podrà informar-ne a la resta de conductors que passen per la zona.

Compte amb les falsificacions

La mateixa DGT en el seu web alerta que hi ha dispositius V-16 que s’anuncien com a connectats, però que realment no ho són. Per això, hi ha un apartat en el seu web per a consultar el llistat de marques i models certificats.

També et pot interessar

stats