El defensor del professorat atén “menys telefonades, però més greus”

Els conflictes entre alumnes i professorat en els centres d'infantil i primària superen per primera vegada els dels instituts.

Han exigit a l'Administració establir el dret d'admissió en els centres per a poder prohibir l'entrada als qui vulneren les normatives
Han exigit a l'Administració establir el dret d'admissió en els centres per a poder prohibir l'entrada als qui vulneren les normatives / Europa Press

El sindicat de professors ANPE de la Comunitat Valenciana va atendre un total de 51 casos d'agressions i assetjaments a mestres en els centres escolars valencians durant el curs passat, quasi la meitat que l'exercici anterior, quan en van atendre 107. No obstant això, malgrat aquesta reducció quantitativa, “augmenta la gravetat i la tipologia dels casos denunciats”.

Segons el president d'ANPE a la Comunitat Valenciana, Lauren Bárcena, la disminució de les telefonades s'explica per una “normalització d'aquesta violència”.

Bárcena ha explicat que el passat curs escolar va ser el segon any en què la majoria d'atencions es va prestar a docents de la primària, un 73% enfront d'un 27% de la secundària, a causa de la introducció dels pares com a “responsables de les agressions i conductes no desitjables”. De fet, el Defensor del Pacient ha detallat que totes les agressions van ser protagonitzades pels progenitors, excepte una, que va ser comesa per un xiquet, i un altre conflicte atés entre professors.

Davant l'increment de les denúncies per insults o difamacions als docents a través Whatsapp, el sindicat ha posat en marxa una campanya amb un decàleg per a un ús responsable. “Estem a favor de les noves tecnologies i no voler fer un linxament als pares, però volem advertir dels perills del mal ús dels grups de Whatsapp”. A més, ha recordat que la difusió i publicitat d'injúries o calúmnies a través d'aquests grups podria tenir la consideració de delicte.

La majoria d'atencions són per amenaces i assetjament dels pares i mares, per l'ús de noves tecnologies com a eina d'assetjament, per problemes per a fer classe, i per problemes amb companys. Falses acusacions, pressions per modificar notes, problemes amb la direcció i falta de respecte són els altres principals problemes.

Dret d'admissió per a pares i mares

Com a mesura, també s'ha exigit a l'Administració “un compliment de les normes més efectiu”, a més d'establir el dret d'admissió en els centres per a poder prohibir l'entrada d'aquells pares i mares que vulneren les normatives.

Sobre aquest tema, el professor del centre La Pinaeta de Sagunt, agredit pel pare d'una alumna, Alberto Galarza, ha explicat que segueix de baixa per ansietat. Ha declarat que té “por d'acudir al centre perquè tot continua igual”.

També et pot interessar