Dades de sinistralitat a les carreteres valencianes: el 2023 tanca amb 88 morts, nou menys que l'any anterior

A tot Espanya és l'any amb més mobilitat viària des del 2014, però és el cinqué més baix en sinistralitat des d'aquesta data

Balanç DGT 2023

L'any 2023 ha finalitzat amb 88 víctimes mortals en accidents de trànsit a la Comunitat Valenciana, nou menys que l'any anterior, el 7,6% dels morts a les carreteres espanyoles.

A tot Espanya, el 2023 ha finalitzat amb 1.145 morts a les carreteres espanyoles, la mateixa xifra de morts en sinistres de trànsit que el 2022, com ha fet públic aquest dijous el ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, en la presentació del balanç de seguretat viària corresponent al 2023, en la seu de la Direcció General de Trànsit (DGT).

En la roda de premsa, el ministre ha assenyalat que el 2023 es van produir 1.048 sinistres mortals en les carreteres espanyoles, en els quals van morir 1.145 persones i 4.495 van resultar ferides greus.

"Hem tingut més desplaçaments que el 2022 i no hi ha hagut més morts que el 2022. Són males dades, com cada any, però és necessari contextualitzar-les per a adoptar les mesures necessàries i corregir-les en la mesura del possible", ha subratllat Marlaska.

El ministre de l'Interior ha destacat que el 2023 és l'any amb més mobilitat viària des del 2014, però és el cinqué més baix en sinistralitat dins d'aquest període. "La majoria dels sinistres de trànsit són evitables", ha sentenciat.

El ministeri emmarca les xifres del 2023 en un context en el qual han augmentat un 2% els desplaçaments de llarg recorregut, un 1,7% el parc de vehicles i un 0,4% el cens de conductors. En concret, es van realitzar 448,7 milions de desplaçaments per carretera, amb un parc de vehicles de 36,6 milions i un cens de conductors de 27,8 milions.

"Els sinistres de trànsit, la major part de les vegades, són evitables i reduir aquestes tràgiques xifres està en les nostres mans si tots redoblem esforços amb aquest objectiu", ha apuntat Marlaska, qui ha fet una crida a la responsabilitat dels conductors.

En aquest sentit, ha incidit en la necessitat d'evitar les distraccions, respectar les normes de circulació i usar els sistemes de seguretat, "tres elements simples que poden rebaixar en gran manera aquestes xifres dramàtiques i les tragèdies humanes que hi ha després d'elles".

25 dies sense morts en les carreteres

El ministre també ha destacat que el 2023 hi ha hagut 25 dies amb zero morts, quatre dies més que l'any anterior, i que la mitjana diària de morts en carretera ha sigut de 3,1 persones.

Per tipus de via, 849 de les 1.145 persones mortes —un 74%— van morir en sinistres que van tindre lloc en vies convencionals, 21 persones més que el 2022. En vies d'alta capacitat, els morts han disminuït respecte a l'any anterior, ja que van morir 296 persones, 24 menys que el 2022. Per tant, es manté estable la relació que tres de cada quatre morts es produeixen en sinistres en vies convencionals.

Per tipus de sinistre, l'eixida de via és la que més morts registra amb 486 persones, el 42% del total de morts, xifra similar a la de l'any passat. Per contra, disminueixen un 9% els morts en col·lisions frontals.

Quant als usuaris, han augmentat un 9% la mort dels més vulnerables: la xifra se situa en 463 defuncions, 38 més que el 2022. Aquest increment es deu principalment als motoristes, la mortalitat dels quals ha pujat un 19% respecte al 2022; dit d'una altra manera, 299 motoristes morts el 2023 enfront dels 254 el 2022.

Mesures que cal adoptar el 2024

A causa de l'increment de motoristes morts, la DGT els obligarà a utilitzar un casc integral o modular i uns guants homologats quan circulen per carretera.

Igualment, establirà un curs obligatori per als conductors del permís B amb tres anys d'antiguitat que vulguen conduir motos de fins a 125 centímetres cúbics.

Amb el mateix objectiu de reduir les xifres de sinistralitat, Trànsit actualitzarà el contingut dels cursos de recuperació de punts, de manera que n'hi haurà d'específics per a motoristes. A banda de recuperar punts, l'objectiu és assolir una conducció segura i eficient.

L'any passat van morir 118 vianants en les carreteres espanyoles: 56 van tindre lloc en autopistes i autovies, mentre que 62 van ocórrer en vies convencionals.

Tenint en compte l'evolució des del 2012, l'únic mitjà de desplaçament en què ha augmentat la sinistralitat és el dels motoristes, amb un increment del 37% —hem passat de 218 a 299—. En canvi, la xifra de ciclistes morts es manté constant en l'última dècada en un entorn en què s'usa més la bicicleta.

Els vianants i els conductors o passatgers de turisme i camió també han reduït la mortalitat des del 2012 en un 11%, un 23% i un 34% respectivament.

De 45 a 54 anys, el grup amb més morts

Per característiques de les víctimes, la franja d'edat en què més augmenta la mortalitat és la de 45 a 54 anys amb 228 persones mortes, el 20% del total, i amb xifres un 11% superiors a les del 2022. Puja també la mortalitat infantil, ja que l'any 2023 registra 22 morts entre 0 i 14 anys, la segona xifra més alta dels últims deu anys per darrere del 2014.

Per sexes, els homes concentren el 79% de les víctimes mortals (905) enfront de les dones (236), que concentren el 21% restant. Aquestes xifres són un 1% inferiors a les del 2022 en el cas dels homes, però es mantenen sense variacions en el cas de les dones.

El 57% del total de morts el 2023 en les carreteres espanyoles (658) es registra en dia laboral mentre que el 43% (487) van morir el cap de setmana.

L'any passat, 138 dels morts que viatjaven en turisme i furgoneta no feien ús del cinturó de seguretat. En el cas dels motoristes morts, huit no portaven casc i tampoc en feien ús els nou ciclistes morts.

"Ens preocupa moltíssim que després de dècades d'obligatorietat de l'ús del cinturó de seguretat encara tinguem aquests índexs de defunció per no portar-lo degudament subjecte", ha lamentat Marlaska.

Per localització del sinistre, Andalusia i Catalunya registren les majors xifres de sinistralitat viària. En tots dos casos s'observa una disminució respecte a l'any passat d'un 12% i un 5% respectivament. Per contra, La Rioja i la Comunitat Foral de Navarra registren les menors xifres amb l'1% del total: onze i tretze morts respectivament.

Descartada de moment la prohibició de fumar conduint

No obstant això, de moment es descarta la prohibició de fumar dins dels vehicles. "És objecte d'anàlisi, però no hi ha hui en dia una postura sobre aquest tema. Però és objecte de valoració constant tot el que és matèria de seguretat viària", ha dit.

En aquest context, el director general de Trànsit, Pere Navarro, ha explicat que a Europa "no hi ha cap país que haja prohibit fumar mentre es condueix. A Europa sí que hi ha prohibició de fumar dins dels vehicles quan hi ha menors o dones embarassades, però per tema de salut pública i no per seguretat viària", ha afirmat.

En la pròxima reforma del reglament de circulació, la DGT establirà com a mesura obligatòria que, en cas de nevades, en les vies amb tres o més carrils de circulació per cada sentit, es deixe el carril esquerre per als vehicles d'emergència i llevaneu. De moment, és només una recomanació.

El ministre d'Interior també avançat que enguany incrementaran un 10% els controls de drogues i alcoholèmia. "Tenim un problema amb aquest tema", ha conclòs Marlaska.

També et pot interessar

stats