Creix la influència de TikTok com a font d'informació entre els joves

Un informe de Reuters Institute destaca que les noves generacions prefereixen vídeos i un contingut més "entretingut" a la premsa escrita 

Imatges d'arxiu d'uns joves usant el telèfon
Imatges d'arxiu d'uns joves amb el telèfon / Shutterstock

La xarxa social xinesa TikTok està incrementant la influència com a font d'informació entre els joves de 18 a 24 anys a tot el món, mentre Facebook veu reduït el seu impacte, segons un estudi publicat aquest dimecres pel Reuters Institute. L’informe analitza les dades generades per una enquesta realitzada per YouGov entre gener i febrer del 2023 a més de 92.000 persones de 46 països, incloent-hi enguany per primera vegada l'Índia, Tailàndia, Indonèsia, Nigèria, Colòmbia i el Perú.

L'informe, liderat pel periodista Nic Newman, ressalta que "xocs" recents com la pandèmia de coronavirus i la guerra d'Ucraïna han "accelerat els canvis estructurals cap a un entorn mediàtic dominat pel digital i els mòbils".

Amb la inflació que afecta el cost de vida a escala mundial, l'informe presenta de manera general un declivi d’ús dels mitjans de pagament, amb fins a un 47% de subscripcions cancel·lades o "reajustades" en el cas dels EUA, un 32% al Regne Unit i un 34% a Alemanya.

Així mateix, una mitjana d'un 48% dels enquestats a escala global mostren un interés pronunciat per l'actualitat, un descens davant del 63% el 2017. Les noves generacions són "natius digitals" i prefereixen vídeos i un contingut més “entretingut” a la premsa escrita en comparació amb generacions anteriors.

En l'àmbit de les xarxes socials, Facebook continua sent el líder per a oferir informació en el conjunt de la població, però la seua influència decreix fins al 28%, enfront del 36% el 2020, i augmenta el pes d'Instagram —creix tres punts percentuals des del 2020 fins al 14%— i TikTok —augmenta cinc punts fins al 6%—.

Entre els joves de 18 a 24 anys, la xarxa social xinesa és especialment influent: el 44% d'ells la fa servir i per al 20% és una font d'informació d'actualitat. Sobretot Àsia, Llatinoamèrica i Àfrica s'han convertit en els grans consumidors de notícies en TikTok, que expandeix la influència al "sud global", segons l'informe del Reuters Institute.

La xarxa "ha jugat un paper a propagar tant informació com desinformació en eleccions recents a Kenya i el Brasil, i ha crescut amb força en zones de l'est d'Europa, on el conflicte a Ucraïna l'ha impulsada", assenyala el treball.

Quant al nivell de confiança en la informació rebuda a través de mitjans de comunicació, se situa en el 40% en el conjunt dels mercats analitzats. Els nivells més alts es registren a Finlàndia (69%) i Portugal (58%), mentre que els més baixos es troben països "amb alts nivells de polarització política" com els Estats Units (32%), l'Argentina (30%), Hongria (25%) i Grècia (19%).

També et pot interessar

stats