Els controladors asseguren que es va tancar l'espai aeri encara que hi havia personal
César Cabo, la cara visible dels treballadors durant el caos aeri de 2010, defén que "hi havia gent perquè continuaren volant els avions".
A Madrid s'ha celebrat la tercera jornada del juí contra els 133 controladors aeris acusats d'abandonar el seu lloc de treball el desembre de 2010. Aquest dimecres ha declarat, entre d'altres, l'exportaveu del sindicat majoritari Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), César Cabo, qui va ser la cara visible del col·lectiu quan es va produir el caos aeri. Cabo ha defés que el tancament aeri per part d'Aena va ser una mesura que es va prendre "encara que hi havia gent perquè continuaren volant els avions".
Dels 133 controladors que hi ha acusats d'un delicte d'abandonament del seu lloc de treball, 119 han arribat a un acord amb la Fiscalia pel qual reconeixen que van fer vaga, i així reduir fins a un màxim de 21 mil euros les multes a les quals s'enfronten.
La resta, 14 controladors, entre ells l'únic responsable d'un sindicat, César Cabo, continuen defenent la seua innocència i asseguren que en cap moment van abandonar el seu lloc de treball. S'enfronten a multes que oscil·len entre els 75.000 i els 60.000 euros per un delicte d'abandó de servei públic que haurien comés el cap de setmana del 3 al 5 de desembre de 2010.
L'acusació de la Fiscalia
Segons la Fiscalia, durant la vesprada del 3 de desembre, un grup de 59 controladors dels 66 previstos per a aquell torn, van portar a terme "una acció col·lectiva i concertada amb la finalitat de paralitzar l'activitat aeronàutica al marge de qualsevol negociació col·lectiva". El grup va presentar davant el responsable de la sala un document en el qual cadascun, "a la seua manera", al·legava una disminució significativa de les seues capacitats psicofísiques per a ocupar el seu lloc de controlador aeri.
"En cap moment van faltar controladors"
Els controladors han coincidit amb Cabo a l'hora d'afirmar que "en cap moment" van notar la falta d'operaris per a realitzar el servei i que la sala del centre de control de l'aeroport de Barajas disposava del personal necessari. Segons han explicat, si es tanca la torre de control, els vols només patirien retards i es podrien redirigir les seues rutes als aeroports de Lisboa o Barcelona, per exemple.
Així, han assegurat que va ser el cap de divisió, Antonio Almodóvar, qui va ordenar reduir els enlairaments. A més, han negat que durant el matí del 4 de desembre s'oferiren només a controlar els vols d'emergència. Segons ha apuntat, el dia 4 a la sala hi havia suficients controladors, fins que l'espai aeri es tornara a obrir a les 12.30 hores.