Consulta quines carreteres, xarxes ferroviàries i infraestructures s’han recuperat un mes després de la DANA
Els treballs de reconstrucció de la Generalitat i del govern espanyol se xifren en vora 3.000 milions d’euros
Un mes després que la gran barrancada causada per la DANA arrasara i deixara pràcticament incomunicats més de huitanta municipis de l'Horta Sud, la Ribera i la Foia de Bunyol, les carreteres valencianes, vies de tren i infraestructures recuperen progressivament la normalitat.
La reparació i reconstrucció de les infraestructures danyades per les inundacions del 29 d'octubre i la seua gestió s'ha xifrat en més de 2.600 milions d'euros per la Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, una quantitat a la qual se suma l'import del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible que ha habilitat fins ara 123 milions per a recuperar la mobilitat a València i 185 milions per a reparar la xarxa de Rodalia i alta velocitat.
A continuació exposem el detall actualitzat de tots els treballs que s’han fet, els que estan en marxa un mes després de la DANA i els que encara hi ha previstos en infraestructures.
Carreteres
- S’ha restablit la circulació en setze de les díhuit carreteres afectades per les inundacions: CV-10, CV-124, CV-125, CV-148, CV-15, CV-170, CV-194, CV-33, CV-35, CV-390, CV-400, CV-403, CV-41, CV-42, CV-43 i CV-407.
- S’ha obert de manera parcial la CV-36 i la CV-50, i continuen els treballs per a solucionar de manera definitiva estructures de vies com la CV-33.
- S’han restablit al trànsit fins a 42 quilòmetres de l’A-7, N-330, N-322 i N-3, així com altres carreteres principals. Tot i això, encara s’han de reparar els desperfectes en la separació de l’A-3 i la rambla de Poio, així com en les estructures de pas de la A-3 i l'A-7 sobre este barranc.
- Està operatiu el desviament provisional de la A-7 sobre el barranc de Poio, i s'avança en la reconstrucció del viaducte afonat. També s’ha reobert l’N-330 i l’N-3, i està prevista la reactivació de l'N-322 a Requena.
Metro i tren
- Pel que fa a Metrovalència, la Conselleria d'Infraestructures ha confirmat este divendres que les línies 1, 2, 3, 5, 7 i 9 fins a Sant Isidre tornaran a estar operatives dimarts que ve, 4 de desembre. Fins ara, s'han posat en marxa 25 rutes d'autobús substitutives del metro —entre diverses poblacions amb destinació final a València i autobusos llançadora.
- Recuperada la connexió de l'alta velocitat entre Madrid i València, fins a 226 km de vies de Rodalia de les línies C1, C2, C5 i C6, i el servei entre Carcaixent i Alzira en la C2.
- La reconstrucció dels 122 km de la C1, C2 i C3 que continuen en obres podrà estar operativa abans de Nadal en la C1 i C2, i en la C3 parcialment fins a Aldaia —la línia està molt danyada i més enllà d'este punt hi ha diversos viaductes destrossats, com el de Xest.
Medi ambient
- A l'Albufera, el Consell treballa en l'eliminació de restes flotants del llac respectant els temps que marquen les tasques dels equips de cerca de persones desaparegudes, la retirada de residus i l'avaluació dels materials que s'extrauran dels camps d'arròs.
- En depuració, hi ha obres d'emergència a la província de València i Castelló. Fins a 123 depuradores afectades, i d’estes 117 ja estan operatives.
- En gestió de residus, hi ha punts d'apilament local (PAL) per a residus i deixalles prop dels nuclis urbans, cinc punts de transferència a abocadors —a Quart de Poblet, Manises, Alfafar, Catarroja i Picassent— per a allunyar de les poblacions els residus acumulats, que en un tercer estadi acaben en abocadors. S'han retirat fins al moment més de 250.000 tones de residus.
- S’ha posat en marxa un pla de gestió de fangs amb dos punts de depòsit —a Picassent i Manises.